Genom rätt kommunikation kan din konferens få fler besökare, uppmärksamhet och medföra hjälp till att knyta nya kontakter. Här är en lista om vad du kan tänka på för att maximera ditt event med hjälp av sociala medier.
Inför eventet
1. Börja redan i planeringsstadiet att fundera på hur du ska kommunicera ditt event. Sätt en hashtag för eventet som du kan lägga in i presentationer, tryckt material och inbjudan. Då kan informationen om eventet börja spridas långt innan. En bra hashtag är kort, logisk och ska inte förknippas med något annat ändamål.
2. Väck intresset med material för att öka engagemanget inför event. Du kan locka med intervjuer i rörlig bild och skrift som sprids under en bestämd hashtag på Twitter, Facebook, Instagram och olika webbsidor.
3. Starta ett Facebookevent där paneldeltagare och moderatorer kan bjuda in människor. Uppdatera sedan evenemanget med material om eventet.
Under eventet
4. Viktigt är det att dokumentera och sprida information från ditt event. Ta gärna hjälp av deltagarna för att sprida informationen. Var tydlig med din utvalda hashtag och be moderatorerna att nämna den inför publiken. Hashtagen bör även finnas med i presentationer och på skyltar.
5. Visa gärna upp flöden under från sociala medier live på en skärm under eventet. Gratisverktyg kan vara: Liveflow, Wisibletweets och Eventstagram. Ha gärna en Twittermoderator som hänger med i diskussionerna under eventet och svarar på kommentarer i sociala medier. Denne kan länka till relevant information och hålla koll på vad som skrivs.
6. Dokumentera alltid ditt event. Det kan göras genom att filma eller streama eventet till en större publik. Du kan även skriva referat eller nyheter till webben om eventet. Glöm heller inte att ta massor av bilder som du lägger upp på Facebook, Instagram och Twitter.
Efter eventet
7. Använd all dokumentation och förläng ditt events livslängd. Ladda upp materialet i alla kanaler, på webbsidan och i Facebookeventet.
8. Gör alla bilder du tagit tillgängliga för deltagarna att sprida vidare. Du kan lätt sätta en Creative Commons-licens på Flickr-bilderna.
9. Du kan även skriva en analyserande nyhet eller bloggpost om eventet. Om du har mejladresser till deltagarna från eventet kan du smidigt skicka ett nyhetsbrev där du samlar all information från eventet. Om du vill ha feedback så kan du bifoga en utvärdering i nyhetsbrevet.
Läs mer här.