Med lång erfarenhet av olika chefs- och ledarroller, i vilka Erik genom åren både har varit beställare och gäst på åtskilliga events, vet han hur viktig och effektiv event marketing-kanalen kan vara – men också hur kostsamt och svårt det är att mäta effekt och ROI. Då behövs ett intelligent eventsystem.
Genom att jobba effektivt med event-marketing som en viktig del i marknads- och försäljningsmixen ser Erik att du med hjälp av rätt verktyg kan åstadkomma mycket. Stärkt varumärke genom en proffsig användarupplevelse, möjlighet att skapa fler dialoger och affärer via era evenemang samt ett tydligt förbättrat samarbete internt mellan sälj och marknad.
– Ett intelligent eventsystem skapar hög ROI kort- och långsiktigt på de evenemang ni genomför, säger Erik. Det är oerhört viktigt inte minst i en sämre konjunktur som vi nu går in i, där vi kommer se en större rörlighet bland både kunder, prospekts och talanger. Det kräver att ditt företags kommunikation behöver vara än vassare och smartare.
Slutligen menar Erik att ett eventsystem möjliggör ett modernt och framtidssäkrat arbetssätt som öppnar upp nya vägar till nya kunder och andra intressenter. Det skapar nya kanaler av kommunikation, där man knyter samman exempelvis kommunikation i sociala medier med webben och interaktiva formulär – allt i synk med företagets CRM/MA-system och GDPR anpassat.
Eriks topp tre tips på hur du med hjälp av ett eventsystem maximerar värdet från dina affärsevenemang
- Se till att ditt eventsystem driver rätt deltagare till ditt evenemang.
- Låt ditt eventsystem fungera som en plattform för samarbete internt mellan sälj och marknad.
- Se till att ditt eventsystem skapar GDPR-säkrad data både för tydlig uppföljning och förbättringar till nästa evenemang.
Av: Camilla Martinez Mares
Unik guide framtagen av Eventeffect med översikt av aktörerna på den Svenska marknaden och systemens funktioner
Ta del av Eventeffects stora guide: Eventsystem 2022