Hallå där… Jim Gartz, grundare och vd på produktionsbolaget Image Research.
Image Research producerar innehåll till olika sammanhang inom möten, events och företagsfilmer.
För att utveckla branschen förde de in VR som ett verktyg för att visualisera och ta betraktaren till ställen som annars inte kan upplevas annat än på plats. De har filmat på plats med en VR kamera, redigerat, musiksatt och skapat en berättelse som åhörarna sedan kan uppleva som om de vore där själva.
1. Vad betyder VR och AR?
– VR betyder Virtual Reality, virtuell verklighet. Det virtuella i den verkligheten bygger således på att det är datagenererat och inte finns på riktigt, men upplevs som om den är det. AR betyder Augmented Reality, förstärkt verklighet, och som det låter ser man alltså den riktiga verkligheten med ett extra lager information pålagt. Saker, texter och information kan dyka upp och integreras i verkligheten som om de finns där. Ibland går det heller inte att skilja dem från verkliga fysiska ting. Man får helt enkelt ta av sig glasögonen och se vad som försvinner.
2. Hur långt har tekniken kommit? Var ligger man långt fram?
– VR och AR är stora uppkommande tillämpningar för alla tillverkare av spel och upplevelser. Mjukvarumässigt har producenterna kommit riktigt långt. Längre än utvecklarna av hårdvaran kan jag tycka och vi som hållit på ett tag ser gärna lite snabbare utveckling av headseten som är den stora flaskhalsen. De kan upplevas lite klumpiga och tunga. Upplevelsen är dock så pass stor att man har förståelse och bortser många gånger från detta.
3. Kan du ge exempel på en tillämpning för det lilla eventet?
– Jag skulle säga att aktiviteter kring teambuilding, upplevelser och tävlingar i många former är väldigt passande. Det finns ett stort antal beroende på målgrupp. Man kan också låta deltagarna själva välja vilken typ av upplevelse eller spel som önskas från vår databas, säger Jim Gartz och fortsätter:
– VR upplevelsen kommer därefter att kunna följas av övriga i sällskapet på tv-skärm. Pratar vi måttsydda spel har vi själva producerat en AR-app till Scania. Där fick målgruppen som bestod av lastbilsköpare lära sig om Scanias serviceprogram genom att köra en lastbil i en fiktiv värld. Spelarna kan röra sig fritt runt i spelplanen och köra sin bil, svara på frågor och tävla om vem som vet mest.
4. Kan du ge exempel på en tillämpning för det stora eventet?
– Här finns det också ett antal spektakulära varianter på användningsområden. Här vill man också att alla ser det som skapas på samma gång. Det vi utvecklar just nu är ett VR-samarbete med Maja Larsson, illustratör och graphic recorder. Hon blandar konstnärskap med struktur och lyhördhet. Normalt jobbar hon med ”papper och pensel” och tecknar fram det som sägs under föredrag och presentationer, berättar Jim Gartz och fortsätter:
– I vårt projekt ger hon sig in i sina teckningar i en 3-dimensionell VR värld i ett VR paint program, Googles Tilt Brush, som ger henne helt nya verktyg att förpacka och förmedla essansen av det som sagts från scenen. Fantastiska illustrationer som levandegör presentationerna i digital/analog form och väldigt personligt på samma gång.
5. Vilket är ert roligaste projekt?
– Det är såklart alltid det projektet vi har på gång just nu, men fram till idag är det nog en lansering av en lastbilstillverkares nya flotta under 2018. Det hade så många olika utmaningar med inte minst de språkliga då målgruppen pratar 30 olika språk och gärna fyra olika samtidigt. Vi producerade allt innehåll, från kvällsshowens alla videoinslag i superpanorama till AR spelet som avslutar eventet i en tävlingsform.