153 miljoner kronor genererar Malmöfestivalen till staden i turistekonomi. Festivalen pågår i åtta dagar och är gratis. Cirka 1,3 miljoner besök görs under dagarna. Det visar en undersökning från Research One.
Att Malmöborna tar mest plats under dessa åtta dagar upplevs som självklart, men så mycket som 40 procent av besökarna kommer från kranskommuner, andra svenska städer eller från andra länder.
Undersökningen visar att hela 62 procent av de tillfrågade turisterna befinner sig i Malmö speciellt för att ta del av festivalens varierade utbud. Dessa turister passar då även på att shoppa, åka runt till Malmös sevärdheter och ta in på hotell.
Lönsam festival
De besökare som specifikt besökte Malmö till följd av Malmöfestivalen spenderade tillsammans 153 miljoner kronor. Ställer man detta i relation till Malmöfestivalens kostnader på cirka 21,5 miljoner kronor i skattemedel genererar festivalens besökare sju gånger så mycket som festivalen kostar Malmö stad.
– Det är enastående att Malmöfestivalen med sin 35-åriga tradition fortfarande är en sådan stark besöksmagnet. Malmö är den stad bland landets storstäder som ökar sin turistnäring mest. Ett viktigt skäl till att många vill besöka staden är att här händer mycket som drar. Kommunens satsning på evenemang av olika slag är central i den utvecklingen, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.