Evenemang har kraften att stärka lokal stolthet, bygga platsens varumärke och skapa sociala värden som gör skillnad för invånarna – inte minst genom att öka den upplevda tryggheten. Genom att aktivera platser med liv och rörelse kan man omvandla miljöer som annars kan kännas ödsliga eller osäkra, vilket gör evenemang till en strategisk investering i både samhällsutveckling och framtidstro.
I Västerås är detta självklara skäl till både varför vi satsar på, och hur vi arbetar med, evenemang. Här satsar vi stort, men med tydliga mål: De evenemang vi lockar till staden ska bidra till att stärka invånarnas stolthet och lyfta Västerås som varumärke och attraktiv plats. Ett tydligt exempel är folkfesten i somras, då vi arrangerade SM-veckan och Västerås Cityfestival samtidigt – två stora evenemang som tillsammans genererade nästan 500 000 besök av invånare och turister. En utvärdering efteråt visade att nästan 62 % av de tillfrågade västeråsarna kände ökad stolthet över att vara invånare i Västerås tack vare att evenemang som SM-veckan arrangeras här. Det är precis den typen av långsiktiga effekter som gör evenemang så viktiga för en plats attraktivitet och utveckling.
Samtidigt behöver även arrangörer anpassa sig till denna utveckling. Tiden då turistekonomiska effekter var det enda måttet på framgång är förbi. Idag behöver arrangörer förstå och kommunicera vilka andra värden deras evenemang kan bidra till. Hur stärker evenemanget platsens varumärke? Hur skapar det möten mellan människor och ökar tryggheten? Och hur lämnar det något bestående efter sig? Att kunna svara på dessa frågor är nyckeln till att förbli relevant i en snabbt föränderlig värld.
Inför 2025 handlar det om att tillsammans tänka större. De destinationer och arrangörer som vågar släppa fokus på enbart ekonomiska vinster och i stället satsa på värden som lokal stolthet, social gemenskap, trygghet och långsiktighet kommer inte bara att skapa framgångsrika evenemang – de kommer att skapa starkare samhällen. Och det är den framtid vi alla behöver.
Av: Sofie Lidholm, Utvecklingschef Visit Västerås