Den 15 december 2020 förvärvade Hammarviken Partnerinvest tillsammans med Johan Berggren 51% av Space Production.
Space Production är ett av Sveriges ledande bolag inom utställningsverksamhet, kongresser och möten. Bolaget har etablerat sig som en leverantör för utställningar och möten till främst svenska exportbolag på en global marknad, med flera av landets största industriföretag bland sina kunder. På senare tid har bolaget även etablerat ett separat affärsområde inom inredning för hotell, restaurang, äldreboenden och andra publika miljöer.
Ser stor potential i Space Production
– Space Production är det mest välrenommerade företaget i sin nisch. Vi är imponerade över företagets sätt att anpassa verksamheten efter rådande förutsättningar, men framförallt över att de lyfter blicken och ser mot framtiden efter covid-19. Med vår finansiella styrka och kompetens att utveckla företag kan vi hjälpa Space Production att stärka sin position och ta nya marknadsandelar, säger Johan Berggren, investerare i Partnerinvest.
Event och mötesbranschen, som normalt står för ca 100 000 jobb och årligen omsätter ca 15 miljarder kr, har drabbats hårt av de begränsningar som infördes på grund av covid-19. Företag i branschen står fortfarande inför stora utmaningar då deras huvudsakliga verksamheter ofta omöjliggjorts av restriktioner på resor och folksamlingar. Flertalet bolag i branschen har, om de inte redan försatts i konkurs, varslat en större del av sin personal, och håller sig flytande med hjälp av omställningsstöd och korttidspermittering.
Ser ljust på branschens framtid
– Den kommer att öppna upp igen. Men den kommer att vara förändrad, med bland annat nya krav på digital kompetens. Det har varit oerhört spännande och utvecklande att få arbeta mer med olika digitala lösningar under den här perioden. Samtidigt ser vi att företagen också längtar efter att få möta sina kunder fysiskt igen. Vi tror att framtidens mötesindustri kommer att rymma både det digitala och det fysiska, med större valfrihet och variation. Med Partnerinvest har vi möjlighet att tillföra ytterligare kompetens och resurser för att kunna växla upp när efterfrågan på våra tjänster ökar, säger Kaj Edanius, VD för Space Production,
Partnerinvest kommer utöver kapital att bidra med kompetens inom management och affärsutveckling.
Partnerinvest ingår i företagsgruppen Hammarviken. Med bas i moderbolaget Hammarviken Företagsutveckling, besitter gruppen en bred kompetens inom företagandets alla delar. Gedigen erfarenhet i kombination med nya och moderna tankar, främst från inkubatorn Yuncture, borgar för att Partnerinvest kan ta bolag som har hamnat i svårigheter ur sin knipa för att därefter utvecklas igen.
Ovanstående meddelar Partnerinvest i ett pressmeddelande, vi på Eventeffect passade på att ställa några uppföljande frågor till Kaj Edanius, vd för Space Production.
En delvis ny framtid står för dörren för många aktörer i mötesindustrin, hur ser din framtidsspaning ut?
Den här krisen har tvingat alla att tänka om helt. Vi på Space Production, som alltid varit fokuserade på att hjälpa våra kunder åstadkomma starka personliga, fysiska möten, har nu som alla andra fått arbeta med digitala lösningar. Detta har varit oerhört roligt och utvecklande. Den här erfarenheten har också klargjort styrkorna och begränsningarna med både det digitala och det fysiska mötet. Båda erbjuder fantastiska möjligheter, men den riktigt stora potentialen ligger i kombinationen av fysiskt och digitalt i ett och samma event. Det kommer att ge mer möjligheter för besökare att välja hur de vill delta, och det kommer att ge våra kunder fler sätt att nå sin publik.
Vi får inte heller glömma att digitaliseringen redan varit på gång sedan tidigare, genom högre krav på miljötänk och minskat resande. Att pandemin nu påskyndat denna utveckling är i grunden positivt. Vi ser alltså ljust på en framtid med event som är både mer hållbara och mer dynamiska.
Ni är i dag framgångsrika inom segmentet leverantör för utställningar och möten till svenska exportbolag, på vilket sätt kommer Space Production utveckla sitt erbjudande framöver?
Vi har tidigare varit helt fokuserade på att skapa attraktiva fysiska mötesmiljöer. Men den bild vi har av framtiden innebär i praktiken att våra kunder kommer att få många fler besökare på sina event när vi lägger till de digitala besökarna. En utställningsmonter som har 500 fysiska besökare om dagen, kommer säkert att ha minst lika många digitala besökare. Dessa kommer naturligtvis att vilja kunna interagera med utställaren på ett givande sätt. Och den digitala mötesplatsen kommer i olika grad att integreras med den fysiska mötesplatsen för att bygga en gemensam upplevelse. Vi står inför ett paradigmskifte, där det gäller att vara extremt lyhörda för våra kunders behov. Vi har flera spännande projekt på gång med kunder som vill integrera fysiskt och digitalt för att kunna optimera effekten av eventet.
Men utöver det arbete vi gör med våra kunder för specifika event, vill vi i viss grad även gå före och skapa färdiga produkter och koncept. Vi vet att många kunder kommer att uppskatta att ha konkreta lösningar som de lätt kan ta in i sina event och utställningar.
Kommer ni samverka med andra verksamheter som finns med i Hammarvikens portfölj av bolag?
Hammarviken har en mycket varierad portfölj, men den del som vi kommer att arbeta närmast med är Yuncture, deras inkubatorverksamhet. Vilket också reflekteras i att en av våra fyra ordinarie styrelseledamöter kommer just därifrån. Med vår erfarenhet av branschen kan vi så många frön till framtida startup-bolag. Och samtidigt kommer utbytet att innebära en vitamininjektion för vår egen utveckling.