Andy Pimmeshofer, Jonas Cavallin och Christoffer Ramfors köper nu tillbaka de 51 procent av aktierna i Minnesota som Stampen Media Partner förvärvade för fem år sedan. Därmed äger trion 100 procent av byrån igen.
Andy och Jonas startade Minnesota 2001 och drev, tillsammans med ytterligare ett par nyckelpersoner, byrån framgångsrikt i tio år. 2011 klev Stampen Media Partner in som delägare. Efter fem år är det nu dags att skriva nästa kapitel i Minnesotas historia.
– Det känns riktigt spännande och ger oss alla på byrån en nytändning. Vi har en nybyggaranda och i Minnesotas DNA ligger att vara nyfiken, modig och handlingskraftig. Därför ser jag och alla andra verkligen fram emot den fortsatta resan, säger Andy Pimmeshofer och fortsätter:
– Jag vill poängtera att åren som medlem i Stampen-koncernen har varit lärorika. Vi har inspirerats av många andra duktiga människor i de övriga bolagen och fått möjlighet att göra många fina projekt tillsammans så som Idrottsgalan, Mammaboosten, Guldbaggen och varumärkeskampanjer åt GP samtidigt som vi har haft stor egen frihet att driva Minnesota på vårt eget sätt.
– Vi har ju nyligen definierat oss som en Brand Engagement byrå och intresset för att öka engagemanget bland kunder och medarbetare är stort. Verksamheten går väldigt bra vilket är jättekul. Vi önskar både oss själva och Stampen fortsatt lycka till framöver, berättar Andy Pimmeshofer.
För Stampen Media innebär försäljningen av delägarskapet att resurser frigörs och verksamheten renodlas ytterligare.
– Minnesotas erbjudande ligger lite utanför vår kärna, där vi lägger vårt fokus för att växa affären. Vi säljer vår andel i byrån för att satsa mer på våra tidningstitlar och digitala plattformar, säger Stampen Medias vd Johanna Öberg.
Parterna är överens om att inte kommunicera köpeskillingen.