Sture Exhibitions & Events tar tillsammans med Svenska Fönster hem Gyllene Hjulet i kategorierna Årets Hantverk och Årets Expo. Robert Rönnlund, projektledare på Sture Exhibitions & Events, berättar om hur de bland annat lyckats bygga upp en stor skog i en mässmonter.
Varför tror du att ni vann i er kategori?
– Projektet har varit ett nära samarbete mellan Sture Exhibitions & Events och Svenska Fönster. Kunden hade tydliga mål med sitt utställande; att visa på råvarans ursprung i Hälsinglands skogar. Med en tydlig vision, hög kreativ höjd och ömsesidigt förtroende fanns det ordentligt med utrymme för den kreativa processen. Det viktigaste av allt var sammansättningen av projektteamet; ett nära samarbete, mod, yrkesskicklighet, engagemang och kreativitet hos alla inblandade, inom sitt område, säger Robert Rönnlund.
Vad var wow-effekten med ert event?
– Att bygga en skog är utmaning där gränsen är hårfin mellan känslan av en mjuk doftande skog och kvarglömda plastgranar. Användningen av äkta element så långt det gick, så som äkta tallar och mossa, var en av nyckelfaktorerna. Uppföljningen visade att personalens kunskap och bemötande var mycket uppskattat. Kombinationen av naturmaterial, subtil teknik med 36 olika fågelkvitter, mjukt spelande solljus och skogsdoft samt det tydliga temat i design och genomförande, imponerade på juryn i Gyllene Hjulet. Vi har inte hunnit kontrollera om det har hänt förut att samma projekt har vunnit två olika kategorier, säger Robert Rönnlund.
Vilka var de största utmaningarna med eventet?
– Att få den riktiga känslan av natur, och samtidigt bibehålla kundens krav på hållbar produktion. Arborister levererade tallstammar och lösa grenar, och arbetade i flera dagar för att ”montera ihop träden” verklighetstroget på plats. En finsk leverantör levererade mosstäcken, som räddats från skogsytor som skulle avverkas. Stenarna tillverkades av frigolit för ändamålet, då det annars hade krävt stora resurser i transport, och det är svårt att bibehålla skogens vackra patina när man flyttar dem. Montern innehöll en stor tvåvåningsmodul, den i sig är alltid en utmaning att bygga, men där finns det erfarenhet från tidigare byggnationer att förlita sig på, även om modulen modifierats för uppdraget. Svårigheten med att bygga en skog är att det aldrig gjorts i den här omfattningen innan, och att det inte gick att provbygga, berättar Robert Rönnlund.
Hur många deltagare hade ni på eventet?
– Nordbygg hade 48 000 beöskare 2018. Målet var att 85 procent av besökarna inom den potentiella marknaden och 50 procent av besökarna skulle ha uppmärksammat Svenska Fönsters monter och komma ihåg den efter mässan, säger Robert Rönnlund och fortsätter:
– Uppföljningen visade att 92 procent av de tillfrågade hade besökt Nordbygg, av dessa hade 88 procent uppmärksammat Svenska Fönsters monter.
Juryns motivering:
”Furu med rötter i Hälsingland är råvaran i Svenska Fönsters produkter. Utländska aktörer tar mark med fönster av fossila material, men efterfrågan av hållbara processer ökar. På Nordbygg ville man lämna ett bestående avtryck och budskap. Höga ambitioner samarbetade väl med Sture Exhibition & Events kreativitet och yrkesskicklighet. Vi tog med oss skogen. Material, atmosfär och känsla mötte besökarna och ramade in sitt tydliga budskap; råvarans betydelse. Resultat: Mässans mest omtalade monter.”
Juryns motivering:
”På en tuff marknad med utländska aktörer och fönster av fossila material ville Svenska Fönsters flytta fram sin position som en hållbar och innovativ fönsterleverantör med sina rötter och produktion i det skogsrika Hälsingland. Därför skapade vi en monter med vår råvara, den Hälsingska skogen med dess stämning och atmosfär, på Nordbygg 2018. Med tallar, mossa, stenar och rinnande vatten, samt skogens dis, doft, ljud och ljus byggde vi mässans mest omtalade monter och överträffade alla våra mål.”