Ett av bidragen lyfter faktiskt inte Stures egna insatser under 2020 och 2021, och uppfyller möjligtvis inte heller alla dom kriterier som krävs för att tävla. Men det förtjänar att uppmärksammas och hyllas; nämligen Mikael Janssons insatser för Sveriges mässor!
– Inlämningen är vårt sätt att visa tacksamhet och lyfta fram det oerhört viktiga arbete Mikael bedrivit, för vad vi själva kommit att kalla Årets Hantverk”, kommenterar Johan Strand, Creative Director på Sture.
Mikael Janssons uppdrag att föra en gemensam talan för Sveriges mässor och expobransch, i otaliga sittningar med regering och folkhälsomyndighet under pandemin, för att särskilja mässor ur en strypande förordning tillika näringsförbud förtjänar att synliggöras.
Uppgiften: Ett enhetligt budskap utformades tillsammans med de fyra största mässarrangörerna via en gemensam kampanjsida ”Vi Ses Säkert” där branschen beskrev hur smittsäkra mässor kunde se ut, och där hela branschen kunde samlas och enas. En dialog inleddes med aktörer som FHM/Näringsdepartementet/Socialdepartementet och som fortsatte löpande. Mikael skrev även 17 remissvar till regering och departement, samt öppna brev som skickades till de ledande morgon- och branschtidningarna för att belysa frågan.
Resultatet: Den första juli 2021 fick mässorna sin egen klassificering inom pandemilagen vilket gjorde att det blev möjligt att arrangera mässor igen. Mässorna fick dessutom och främst en egen identitet inom evenemangsnäringen hos regering, departement och berörda myndigheter. Att mässorna nämndes specifikt i myndigheters uttalanden gjorde att utställare och besökare fick en tydligare bild av vilka regler som gäller för mässorna samt mässornas unika egenskaper.
Mikaels gedigna arbete i att bevisa att formatet mässa kan utföras som ett smittsäkert evenemang, och med 100% lyckat resultat är det största som hänt för att uppmärksamma Sveriges mässor.
– Vi vill med vårt bidrag lyfta fram Mikaels engagemang, ett gediget arbete som betytt otroligt mycket för mässorna, såväl på kort som lång sikt, säger Mats Svensson, Marknadschef på Sture.
Mikael Jansson är Sveriges absoluta mässguru och sedan 1986 arbetat med nästan samtliga av Sveriges största mässor och mässarrangörer. Mikael med sitt företag Fairlink har genom åren intervjuat hundratusentals besökare och utställare, och han har dessutom medverkat på otaliga strategimöten och utställarträffar. Både nationellt och internationellt. Han står för mäss- och expobranschens största nätverk och hans personliga varumärke är att likställa med högt förtroende, erfarenhet och tålmodighet.
– Insatsen är varken vår egen och kanske inte heller uppfyller tävlingskriterierna till 100% men… kalla det guerillabidrag då. Mikael förtjänar att få stå på den gyllene scenen framför en bransch som har att tacka.” nämner Mats med ett stort leende på läpparna.
Gyllene Hjulet uppmärksammar och hyllar aktörer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Tävlingen, som är en kommunikationstävling, har funnits sedan 1998 och belönar projekt som visat på stor kreativ höjd och effektfullt genomslag.