Swedish Network of Convention Bureaus (SNCVB) rapport har samlat och analyserat information från 261 nationella kongresser som arrangerades i Sverige år 2015.
Den visar att mötesindustrin utgör en betydande del av Sveriges besöksnäring och bygger på statistik från SNCVB:s databas. De kongresser som analyserats har arrangerats i städerna Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Karlstad, Linköping, Lund, Malmö, Norrköping, Skellefteå, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Visby, Västerås och Örebro.
– Vi har under snart fem års tid byggt upp en databas med information om nationella kongresser som roterar mellan våra städer. Vi är väl medvetna om att rapporten inte innehåller hela sanningen eftersom inte alla städer i Sverige bidrar med statistik till databasen. Men nu tar vi äntligen steget att börja kommunicera de siffror vi känner till med sikte mot målet att i framtiden kunna leverera en årlig kongressrapport med tillförlitliga siffror över Sveriges kongressmarknad, säger Emelie Gard, ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus i ett pressmeddelande.
Kongresserna har tillsammans genererat ca 100 000 gästnätter i olika orterna och Malmö toppar listan när det kommer till totala gästnätter med cirka 14 000. Uppsala är den stad som haft flest kongresser, totalt 46 stycken och rapporten visar att 336 deltagare är den genomsnittliga storleken på kongresserna och att de i snitt pågår i 2,6 dagar.
Förutom kongressdatabasen har även SNCVB under åren 2012–2015 genomfört 21 stycken mätningar gällande direkta ekonomiska effekter av kongresser som arrangerats på olika orter i Sverige. Resultatet av mätningarna visar att en nationell tillresande kongressdeltagare spenderar ca 3 500 kr per genererad övernattning på mötesorten inklusive moms.
– Det ekonomiska värdet på de inrapporterade kongresserna 2015 uppgår till ca 350 000 000 kr i turistekonomisk omsättning. Pengar som deltagarna spenderar på logi, restaurangbesök, lokala transporter, shopping samt deltagaravgiften där mötesfaciliteter, middagslokaler samt aktiviteter ofta ingår. Förutom det ekonomiska värdet så bidrar kongresser till att stärka destinationens varumärke och ger PR till destinationen. Därtill är kongresser samhällsekonomiskt värdefulla för att bygga och överföra kunskap samt attrahera talanger, investerare och företag, säger Emelie Gard, ordförande för Swedish Network of Convention Bureaus.