Techhjälpen Live återvände den 9 december 2024 för sitt andra år, denna gång på Epicenter i Stockholm. Evenemanget kombinerade samtal om teknikens roll inom utbildning med insamlingar till förmån för Musikhjälpen, som i år hade temat att varje kvinna ska överleva sin graviditet, och UNICEF:s satsning på barns utbildning.
Från idé till verklighet
Bakom initiativet står Logitech i samarbete med Microsoft och TD Synnex, och det har snabbt etablerat sig som en mötesplats där teknik och välgörenhet förenas. Årets evenemang lockade både fysisk publik och digitala deltagare via livestreams på YouTube och LinkedIn.
– Redan förra året samlade vi in 75 435 kr som visade att Techhjälpen Live hade potential att växa. I år fortsatte vi vårt samarbetar sedan tidigare med Agenthuset Nordic och tillsammans med dem har vi jobbat fram idéer som blivit till verklighet i ett otroligt lyckat event. Det är fantastiskt att se hur projektet växer och under 2025 kommer vi fortsätta att utveckla Techhjälpen för att kunna samla in ännu mer, säger Benny Andersson, Marketing Manager B2B and Education på Logitech Nordic.
Solution Talk
Programmet innehöll paneldiskussioner med experter från bland annat Microsoft, AI-labbet och H&M. Diskussionerna fokuserade på hur teknik kan vara en del av lösningen för att ge alla barn rätt till utbildning. Evenemanget avslutades med ett ”Solution Talk” där konkreta idéer presenterades kring hur tekniska produkter kan bidra till dessa lösningar.
Från 10 kronor till 83 300 kronor
Alla insamlade medel gick oavkortat till Musikhjälpen, som i år satte fokus på rätten att överleva sin graviditet. Dessutom skänkte Logitech 10 kronor för varje produkt som såldes genom TD Synnex under vecka 50 till UNICEF, med syftet att stödja barns rätt till utbildning.
– Totalt samlade Techhjälpen Live 2024 in 83 300 kronor och vi ser stor potential att växa och bidra med ännu mer till välgörande ändamål nästa år, säger Benny Andersson.
Techhjälpen Live är ett inspirerande exempel på hur teknikbranschen kan mobilisera resurser och kunskap för att stödja viktiga samhällsfrågor, bidra till viktiga välgörenhetsprojekt och samtidigt belysa teknikens positiva inverkan på utbildning och arbetsliv. För er som missade årets evenemang finns möjligheten att ta del av innehållet i efterhand här via Techhjälpen Lives YouTube-kanal.
Mer om:
På Techhjälpen Lives officiella LinkedIn-sida hittar du mer information och uppdateringar om framtida evenemang.
Agenthuset Nordic – är en fullservicebyrån och hybridleverantör inom event För andra året i rad har de varit en nyckelpartner bakom Techhjälpen Live och bidragit med expertis inom planering, design och koordinering.