eventeffect.se
Rapporter

EA Summit 2025 samlar Sveriges ledningsassistenter – ”Rollen står inför sitt största skifte någonsin”

Hallå där...

Den 17 november 2025 äger EA Summit 2025 rum på Ingenjörshuset, Stockholm — en halvdagskonferens riktad till Sveriges ledningsassistenter med temat ”Framtidens ledningsassistent – AI, kommunikation, ledarskap och projektledning i praktiken”. Arrangör är Executiveeffect, och VD/projektledare Victor Träff berättar hur den egna undersökningen lagt grunden för upplägget.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narren: Stora Eventpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2024
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
    • Omnämnda varumärken
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Chaufför service
    • Destinationsutveckling
    • Det dukade bordet
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Utlandskonferens
    • Videokonferens
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • K&E Studios
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Nacka Strandmässan
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Explore Åre
    • Fotografiska
    • Octanorm
    • Adapt
    • Stockholmsmässan
    • World of Volvo
    • beMatrix
    • FC Gruppen
    • Mindley
    • Axaco
    • Pearl St
    • Minnesota
    • Liwlig
    • Checkin
    • Centas
    • Agenthuset Nordic
    • ReadySet
    • CoreGo
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

2023-05-05 | Almedalen | Gästskribent

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Alla möts på en och samma plats. Ur ett säkerhetsperspektiv är Almedalen en väldigt speciell plats där man som arrangör har ett stort ansvar att se till att eventet ni arrangerar är tryggt och säkert.

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?BIld av Bill Mattsson från Pixabay

Under Almedalsveckan sker oräkneligt antal möten och sammankomster på en mycket begränsad yta. Ofta sker detta i tillfälliga lokaler som egentligen är avsedda för andra ändamål, eller enbart uppbyggda och inklämda på platser som inte heller är avsedda för detta. I en miljö där det står poliser och vakter i mer eller mindre varje hörn, som skapar en trygghet men skapar det en falsk trygghet? Minskar ditt ansvar som arrangör eftersom polisen där och redo?

Hur skulle ditt event klara en större eller mindre oönskad händelse på eller i direkt anslutning till ditt event? Hur väl är du som arrangör rustad att möta dessa händelser och kan minimera skadorna och efterdyningarna? Vi ger här några tips på hur man kan tänka för att åtminstone gjort det mest grundläggande och ha en trygg grundberedskap.

Val av plats och/eller lokal
Vi vet att detta är svårt, mycket svårt till och med. Allt som går att hyra ut hyrs ut och vill man ha en lokal får man många gånger ta vad man får. Men försök att välja en plats och lokal som är säker och lämplig för ditt evenemang. Se till att den har nödvändiga brand- och säkerhetsgodkännanden och att den har tillräckligt med kapacitet för att rymma ditt antal deltagare på ett säkert sätt, glöm inte att räkna med tekniker, serveringspersonal och annan personal i totalsumman. Detta får du aldrig tumma på. Ställer man upp tillfälliga tält får de inte blockera annan lokals utrymning och utrymningen ut från tältet måste säkerställas och skyltas. Säkerställ att inga ”krockar” sker.

Se till att alla nödutgångar är tydligt markerade och att de är fria från hinder, hela vägen ut och en bit till. Har någon parkerat precis utanför dörren, eller ställt en pall med gods kan det ställa till stora problem. Gå utrymningsvägarna ut till det fria och säkerställ att alla dörrar går lätt att öppna och det är tydligt hur man ska gå. Utarbeta er utrymningsplan och informera dina deltagare om den vid starten av evenemanget. Det behövs bara ett par meningar så har ni höjt medvetenheten och skapat en tryggare känsla.

Kontrollera att brandlarm och släckutrustning finns och är full funktion, och såklart lättillgängliga. Se till att du har tillräckligt med släckutrustning i förhållande till evenemangets art och storlek. Vet du adressen till ert evenemang? Det kanske är så att er lokal går under ett lokalt väl vedertaget namn men som SOS inte känner till när ni ringer. Var säkra på att ni vet den korrekta adressen och att ni kan uppge den vid larmning.

Inbjudna – Registrering och kontroll
Ha en ordentlig registreringsprocess för dina deltagare för att säkerställa att bara inbjudna och registrerade personer får tillträde till evenemanget. Utforma en kontrollprocess vid entrén för att förhindra obehörig åtkomst. Det ger er också tydlig kontroll över hur många som vistas i lokalen och vilka de är. Om ni vill kunna släppa in gäster som ej är föranmälda, skapa en enkel rutin för detta, till exempel med QR-kod eller dylikt så att ingen släpps in oregistrerad.

Förvara gästlistorna så att det inte ska gå att utläsa deltagarnamn från listan, så man inte kan tjuvläsa listan och sedan kan utge sig från att vara en inbjuden.

Tillse att det finns möjlighet att låsa lokalen och hur detta kan göras. Detta kan vara värdefullt vid en större händelse i närheten till exempel pågående dödligt våld eller en urartad demonstration. Då gör ni en så kallad inrymning (motsvarighet till utrymning) där ni låser in er och tar skydd i lokalen eller del av lokal.

Förbered också kommunikationen till deltagarna. Likväl som ni förbereder inbjudnings-, påminnelse- och tack-mail är det en god idé att förbereda talepunkter i händelse av oväntad och oönskad händelse. Vem säger vad och när?

Första hjälpen och säkerhetspersonal
Säkerställ att ni har tillgång till sjukvårdsutrustning och första hjälpen-material. Utbilda din personal, eller ta in utbildad och ha kunnig personal på plats för att hantera eventuella medicinska nödsituationer.

Ta reda på vad som finns och vad du behöver komplettera med, var finns närmaste hjärtstartare? Finns det utbildad DHLR-personal eller ska det tas in.

Överväg att anlita säkerhetspersonal för att övervaka evenemanget och hantera eventuella säkerhetsrelaterade frågor. De kan ju ha en dubbelfunktion, de kan både vara värdar och hälsa välkomna, pricka av och visa till rätta. Samtidigt som de håller ett öga på tryggheten och säkerheten.

Andra saker att överväga:
IT-säkerhet: Se till att ditt evenemang är säkert från IT-perspektivet. Använd krypterade nätverk, säkerhetskopiera all viktig information och använd säkra betalningssystem om det är tillämpligt.

Det är populärt att erbjuda laddning av telefoner, plattor och datorer, beakta att det finns en stor stöldrisk.

Som arrangör bär ni ett stort ansvar, det är väldigt lätt att lägga ansvaret för trygghet och säkerhet på någon annan. Gå från att förutsätta till att förvissa. Det betyder att du går från att säga: ”Jag tror att det är så här…” till att säga: ”Jag har kollat upp, och det är så här…” Det är en enorm skillnad.

Lycka till med era event. I början på juni kommer det guide för dig som är besökare i Almedalen, vad kan du tänka på och planera för.

Av: Tomas Stålmarck och Jacob Silverhult

Dessa artiklar blir ju bara relevanta om de ger er läsare något, så hör av er mail eller LinkedIn

Om författarna
Tomas har med sina 20 år av professionellt eventarbete varit med om det mesta, lägger man till tio somrar som livräddare och ett antal år som frivillig brandman så blir det några pulshöjande händelser att plocka erfarenheter från.

Jacob har en lika lång och bred säkerhetsbakgrund inom riskhantering, skadeförebyggande arbete, fysisk säkerhet, krishantering, bevakning och brandskydd inom branscherna industri, energi och produktion. Det är verksamheter där säkerhetsområdet är brett och omfattande och något som det aldrig får tummas på.

Deras vägar korsades när de genomförde ett större event tillsammans. Jacob som säkerhetsansvarig från beställaren och Tomas som ansvarig för bland annat säkerheten från eventbyråns sida. De kände direkt att de hade liknande värderingar kring eventtrygghet och har sedan tio år arbetat ihop med konserter, festivaler och företagsevent. De utbildar också regelbundet i olika forum.

Redaktionen [email protected]

Läs mer:

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

Almedalsveckan 2025 i siffror: Över 2 400 evenemang och över 80 000 besökare

Almedalsveckan 2025 i siffror: Över 2 400 evenemang och + 80 000 besök

Almedalsveckan 2025 i Visby bjöd på över 2 400 evenemang, nära 32 000 unika besökare och starka samtal kring hållbarhet, säkerhet och demokrati – både fysiskt och digitalt.

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

”Maten är minst lika viktig som själva mötet”

Annons

Vilken betydelse har maten vid en event, mässa eller konferens? Och hur säkerställer man kvaliteten på måltider för upp till 8 500 gäster? Det vet platschef Johan Stridh på Mässrestauranger, som blir restauratör för den nya internationella mötes- och eventarenan Scandinavian XPO som öppnar i november.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Jag godkänner Eventeffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

EventPoddenBild CKnutas JSamuelsson

Megasound Banner GIF 2

Tips

  • Varför är Google Analytics viktigt?
  • Så skriver du ett pressmeddelande som skapar publicitet – 10 tips
  • Tips: Fem enkla saker som gör det lättare att sälja sponsorplatser
  • Lyckas med event i London trots ETA och Brexit
  • 9 tips: Bästa möbleringen för mötet
  • Medlemmarna i Sveriges moderatorförening bjuder på sina misstag
  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
Intensiv evenemangssommar för Carotte

Intensiv evenemangssommar för Carotte

Annons

Carotte fortsätter att vinna förtroende på evenemangsscenen genom prestigefulla uppdrag. Under sommarmånaderna 2024 kommer Carotte att leverera cateringtjänster och bemanna serveringsenheter som servar över 210 000 deltagare och gäster vid sju av säsongens mest omtalade evenemang. Uppdragen täcker allt ifrån ridsport och friidrott till löpning, golf samt handboll och fotboll – för unga, för veteraner, för nybörjare, för världseliten och alla mitt emellan.

Upphandlingar

  • Ny upphandling i Skåne: Helsingborg söker strategisk eventbyrå och producent
  • Upphandling: Ramavtal för ljud, ljus, scen och eventservice
  • Kungliga Operan upphandlar ramavtal för hyra av teknik
  • Kommun söker eventbyrå för mötes- och upplevelsekommunikation
  • Kommun utlyser upphandling för Sommarfestival

Eventarenan

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

EVIG rullar in med framtidens mobila butik – premiärvisas under Disrupt Retail tillsammans med Swish och CHIMI

Annons

Clean Motion lanserar ett nytt retailkoncept med sitt elfordon EVIG – en mobil butik på hjul som kombinerar hållbar teknik, flexibilitet och smidiga betallösningar. Först ut att testa lösningen är CHIMI, som under retailkonferensen Disrupt Retail den 25–26 augusti låter besökarna köpa solglasögon direkt från fordonet genom självskanning och betalning med Swish.

Inspiration

Från källare till kultbryggeri på Ringön

Företagsevent med smak, skratt och samhörighet

Inspiration

I en bransch där företag söker minnesvärda och engagerande event är Två Feta Grisar på Ringön i Göteborg en destination som sticker ut. Här kombineras lokalt bryggd öl, mat i toppklass och lekfulla aktiviteter i en miljö som främjar både kreativitet och gemenskap. För företag som vill erbjuda mer än en traditionell after work eller konferensmiddag är detta en plats där hela teamet får en helhetsupplevelse.

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Där business möter buzz – Jacy’z är Sveriges ledande affärshotell 2025

Inspiration

De kallar sig själva för en “resort i stan”. Nu har Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg för andra året i rad utsetts till Sweden’s Leading Business Hotel – och visar att framtidens affärsresor handlar lika mycket om känsla som om konferens.

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Nytt ansikte på Comfort Hotel Arlanda

Inspiration

När resenärer stiger av planet på Arlanda är det ofta hektiskt och stressigt – men mitt i flygplatsens puls finns en plats där lugnet råder och bemötandet känns varmt och personligt. Från och med 1 januari 2026 är det Robin Azad som styr skutan på Comfort Hotel Arlanda Airport, med ambitionen att göra varje gäst vistelse minnesvärd och varje medarbetare stolt över sitt arbete.

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Där festen aldrig tar slut: Julens hetaste shower från norr till söder

Inspiration

Julshow säsongen 2025 bjuder på allt från vintriga musikaler i Norrland till rockiga festkvällar i Skåne. För mötes- och eventindustrin är det en chans att hitta nya idéer, kombinera underhållning med nätverkande och skapa upplevelser som engagerar både kunder och medarbetare. Här är en guide till årets höjdpunkter.

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Här hittar du Göteborgs bästa räkmacka 2025

Inspiration

Räkmackan är lika mycket Göteborg som havet, skärgården och salta vindar. Den klassiska smörgåsen med handskalade räkor, ägg och majonnäs är något av stadens stolthet – och varje år utses den allra bästa.

I år står det klart: Göteborgs bästa räkmacka 2025 finns på Swedish Taste.

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Nya krafter bakom O’Learys Norrtull – en klassisk mötesplats får nytt liv

Inspiration

Efter en kort paus är det snart dags för comeback på Sveavägen. Den 15 januari 2026 slår O’Learys Norrtull åter upp dörrarna – med nya franchisetagare, nya idéer och en rejäl dos energi. På 2 500 kvadratmeter ska en av Stockholms största sport- och nöjesdestinationer väckas till liv igen, med fokus på upplevelser, gemenskap och evenemang.

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Vana Spa slår upp portarna på Elite Stadshotellet i Eskilstuna

Inspiration

När Elite Stadshotellet Eskilstuna den 8 oktober inviger sitt nya Vana Spa får Mälardalen inte bara en ny spaupplevelse – satsningen blir också ett mervärde för konferenser, events och affärsresor. Här möts hotellets historia, vattensnära läge och modern design i en helhetsupplevelse för både gäster och arrangörer.

Postmuseum öppnar Källarloungen – nya mötesrum i historiska valv

Postmuseum öppnar nya mötesrum i historiska valv

Inspiration

Postmuseum i Stockholm utökar sin mötes- och eventverksamhet med Källarloungen, ett nytt mötesrum i museets historiska källarvalv i Gamla stan. Lokalerna erbjuder en unik kombination av kulturarv och modern mötesdesign, och ska ge besökare en inspirerande miljö för allt från kreativa workshops till mingel och samtal.

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Metropole – mötesplatsen där kreativitet och eventmöjligheter flätas samman

Hallå där...

I hjärtat av Stockholm, på Magnus Ladulåsgatan 3, har Metropole etablerat sig som en spelare i mötes- och eventindustrin – inte bara som coworking-aktör utan också som scen för hybrid-produktioner, broadcasting, eventupplevelser och mötesrum med hög kreativ potential.

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

AI-kampanj lanserar nytt hotell i Södertälje

Inspiration

Hur lanserar man ett hotell som ännu inte finns? För THE DOCK, som öppnar i Södertälje den 19 november 2025, blev svaret en helt AI-genererad öppningskampanj. Resultatet: en lekfull resa genom hissdörrar där gäster, personal och fantasi möts långt innan de första gästerna kliver in.

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Fotografiska välkomnar Häxangruppen – ny smakdimension i Matalliansen

Annons

På Fotografiska är varje event en helhetsupplevelse där samtal, rum, smaker och intryck flyter samman. Vår vision är att vara en av Nordens mest nyskapande eventdestinationer – och nu tar vi ytterligare ett steg i den riktningen. Fotografiska är stolta över att presentera vår nya samarbetspartner i Matalliansen: Häxangruppen.

Konferens och möteslokaler

  • Konferensrum och möteslokaler i Göteborg
  • Konferensrum och möteslokaler i Stockholm
  • Konferensrum och möteslokaler i Skåne

Event och festlokaler

  • Festlokal Stockholm
  • Festlokal Göteborg
  • Festlokal Malmö

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Projektledare till Expohouse
  • Brasserie Season söker kockar till hösten
  • Creative Meetings söker eventsäljare
  • Hummingbird Meetings & Events söker Head of Sales & Account Executive
  • Creative Meetings söker: Senior eventprojektledare med byråvana
  • Senior projektledare Event – Centas

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Wonderland tar över Swedish Beauty Awards – ska skapa en helhetsupplevelse för branschen

Eventbyrå

Kosmetik- och hygienföretagen (KoHF) har valt Wonderland som ny eventpartner för Swedish Beauty Awards 2026. Byrån får ansvar för både produktion, PR och sociala medier – och ska lyfta Sveriges största skönhetsgala till nästa nivå.

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Minnesota vinner Region Stockholms filmupphandling

Eventbyrå

Kommunikationsbyrån först i rangordningen i nytt ramavtal för filmproduktioner.

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

No Normalcy tar upplevelsemiddag till nästa nivå med ODDNORM

Eventbyrå

Eventbyrån No Normalcy fortsätter att tänja på gränserna för hur mat och upplevelse kan smälta samman. I november återvänder deras hyllade koncept ODDNORM – en multi-sensory dining experience där fine dining möter konst, teknik och kreativ galenskap.

Mest läst

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.
Rock The Night tar plats på festivalkartan – sex nya städer ansluter 2026

Rock The Night tar plats på festivalkartan – sex nya städer ansluter 2026

Från Malmö till Umeå växer Sveriges största tribute-festival med en storslagen turné. Rock The Night Festival vill inte bara fylla scenerna med klassiker – målet är att skapa en helhetsupplevelse där musiken, miljön och mötet står i centrum.
De dolda arkitekterna – Jim Gartz lyfter fram människorna bakom magin i eventvärlden

De dolda arkitekterna – Jim Gartz lyfter fram människorna bakom magin i eventvärlden

Efter över tre decennier i eventbranschens kulisser har Jim Gartz destillerat sina erfarenheter till en bok som hyllar de osynliga hjältarna bakom applåderna. De Dolda Arkitekterna är en poetisk, filosofisk och samtidigt praktiskt insiktsfull berättelse om hur magin på scen blir till – och vad som händer bakom ridån.
Lista: Sveriges 8 bästa julmarknader

Lista: 23 härliga julmarknader att besöka

Har ni slut på energi i vintermörkret? Ta med ditt team på ett miljöombyte och kom i julstämning. Eventeffect listar några av Sveriges bästa julmarknader.
Välkommen till en kväll där inspiration, nätverkande och nya idéer står i fokus!

Välkommen till Mötesbaren och lanseringen av Food Family

Den 4 November bjuder Effectsajterna in till en härlig kväll med föreläsningen Magnetiska varumärken och mingel på Teaterbaren (Kulturhuset) mitt i Stockholm. Anmäl dig här!

Branschfolk

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschprofil hyllas på affärsgala – Sofi Franzén utsedd till Årets grundare

Branschfolk

Evententreprenören Sofi Franzén, en av grundarna av Eventyr – som idag heter Liwlig – prisades på Founders Awards i Stockholm. Hon tilldelades guld i kategorin “Årets grundare – storföretag” för sitt arbete att bygga ett bolag som skapar inkluderande, hållbara och värderingsdrivna event.

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Thomas Rosell: Relationer viktigare än affärer

Branschfolk

Centas har varit en del av svensk eventhistoria sedan 1976. Med teknik som lyfter idéer till
minnesvärda ögonblick ser bolaget försäljning som relationer, inte transaktioner.

Michel Taune ny kökschef på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Michel Taune ny köksansvarig på Citykonferensen – vill servera mat som gör gästerna nyfikna

Branschfolk

Efter två decennier på några av Stockholms mest välrenommerade krogar kliver Michel in som ny köksansvarig på Citykonferensen. Med sig har han både erfarenhet från stjärnkrogar och en stark övertygelse om att smak ska gå före krångel.

Mats Flodén på Space Production: "En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge"

Mats Flodén: ”En mässmonter är mer än ett tillfälligt bygge”

Branschfolk

En mässmonter är inte bara en yta på mässgolvet – den kan bli en långsiktig del av ett varumärkesbyggande. Det menar Mats Flodén, projektledare på Space Production som dagligen hjälper företag att skapa flexibla och hållbara monterlösningar.

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande - Helene Bruneheim Johansson

Möt Svenska Eventakademins nya ordförande – Helene Bruneheim Johansson

Aktuellt

Vid Svenska Eventakademins årsmöte i slutet av augusti valdes Helene Bruneheim Johansson, Event Manager på Advokatfirman Vinge till ny ordförande för verksamhetsåret 25/26. För Eventeffect berättar hon vad branschen kan vinna på en ökad ”Good-for-you-kultur”, hur hon vill stärka SEA som plattform och vad som hände på Galeries Lafayette i Paris …

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Hallå där, Kerstin Fagervall – startar egen verksamhet inom event och produktion

Branschfolk

Efter många år i branschen har Kerstin Fagervall tagit steget och startat egen verksamhet. Genom bolaget Lakki Me erbjuder hon evenemangs- och produktionssupport – med målet att ge arrangörer trygghet och flexibilitet i genomförandet av sina event. Eventeffect fick en pratstund med Kerstin om idén bakom företaget, hennes bakgrund och vilka projekt hon ser fram emot.

Folk i karriären

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

Momentum hos LIWLIG – tio nya talanger kliver in när byrån växlar upp

På nytt jobb

LIWLIG fortsätter att expandera, nu förstärks teamet med tio nya medarbetare inom flera centrala kompetensområden.

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

Aurel Balika öppnar dörrarna till The Book

På nytt jobb

När Göteborgs nästa stora hotellöppning närmar sig, står en man redo att skriva första kapitlet. Aurel Balika blir hotelldirektör för Quality Hotel The Book, den nya satsningen från Strawberry som öppnar sommaren 2026 – mitt i stadens pulserande nöjes- och mötescentrum.

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

Louise Ekeberg ny rådgivare på Mindley

På nytt jobb

Mindley fortsätter att växa och stärker sitt team med Louise Ekeberg som ny rådgivare. Hon har mer än 25 års erfarenhet från event, konferenser och affärsresor – både i Sverige och internationellt – och kommer närmast från ledande roller inom flera etablerade byråer.

Gästskribenter

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

Gästskribent

I denna krönika reflekterar Richard Farman och Niclas Rahm från LIWLIG Sverige över varför just mellanrummet är platsen där kreativitet, kultur och mening uppstår – och varför det är här framtidens vinnare kommer att formas.

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Anneli Egestam: Få fler leads och bättre möten på nästa mässa

Expo

Mässorna drar äntligen igång igen efter en tids välbehövlig ledighet! Fysiska möten är som bekant både det dyraste men mest effektiva sättet att knyta nya affärskontakter och bygga relation. Och definitivt den roligaste, om du frågar mig! Men det finns fallgropar. Hur kan du vända dessa till att bli dina främsta framgångsfaktorer såsom utställare? Den här krönikan fokusera på mässan i skarpt läge, när vi möts face-to-face.

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

SXSW London visar att framtiden inte pitchas – den skapas i mötet

Gästskribent

Konferensen som en gång satte Austin på kartan har landat i Europa och levererar mer än bara buzzwords. LIWLIGs Niclas Rahm reste till SXSW London med en öppen fråga och kom hem med något ännu viktigare: en känsla.

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Att skapa upplevelser med människor i fokus

Annons

Med fokus på att skapa kommunikation som engagerar människor och stärker relationer skapar EVENTYR NINE YARDS B2C-aktiveringar med effekt.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff

Executiveeffect.se | Passioneffect.se | Saleseffect.se | Influencereffect.se | Greatplacesinsweden.com