Uppsala Konsert & Kongress är ett av Uppsalas mest kända varumärken. Det visar resultatet av konsumentundersökningen Uppsalaenkätensom genomfördes under hösten 2023. Bland de 1 000 personer från Uppsala och övriga kommuner i länet som intervjuades är det 69 % som väl känner till UKK. Det kan jämföras med de 45 % som är snittet för de lokala konsumentvarumärken som har ingått i undersökningen under de senaste tio åren.
Ökad kännedom bland unga
Särskilt märks ökningen bland unga i åldern 17–34 år, där kännedomen om UKK har ökat markant under de senaste åren.
– Det är glädjande att ta del av resultatet och se denna trend. Vi har gjort flera strategiska satsningar för att öka kännedomen bland unga Uppsalabor, inte minst genom en rad samarbeten med studentlivet, sägerKarin Sävström, marknadschef på UKK. Vi tror också att större konserter och projekt som festivalen Otherworldly, Uppsala körfest och Watains 25-årsjubileum kan ha bidragit till de positiva sifforna.
– Det stärker oss också i vår ambition att hela tiden utveckla programmet, utbudet och vårt publika arbete för att nå ut till fler och nya målgrupper, fortsätter Henrik Lillsjö, UKK:s VD och konstnärlige ledare. Det är helt centralt för oss att vara relevanta för så många som möjligt. UKK ska vara det självklara valet för kulturupplevelser i Uppsala.
Positivt för arbetsgivarvarumärket
Enkätsvaren visar också att Uppsalaborna har en övervägande positiv uppfattning av UKK och de allra flesta ser huset just som en självklar plats för konserter och möten i hemstaden. Den trenden märks också för UKK som arbetsgivare, menar Karin Sävström.
– Vi ser ett stort intresse för de lediga tjänster som utannonseras och sätter det i samband med den positiva uppfattningen om vårt varumärke, berättar hon. Just nu söker vi en ny medarbetare till vår programavdelning och vi har fått in 140 ansökningar att ta ställning till, med många kvalificerade sökande från hela landet.
Vill förbättra besöksupplevelsen
Bland de många som besökt UKK anger de flesta att de känner sig välkomna och att de uppskattar utbudet av konserter och andra evenemang som erbjuds. Vissa av de intervjuade påpekar dock brister, som att UKK, med sin speciella arkitektur, kan upplevas ”opersonligt” och ”omysigt”.
– Detta är något som vi är väl medvetna om, säger Henrik Lillsjö. Just därför har vi i år inlett ett omfattande arbete för att förbättra besöksupplevelsen och göra UKK mer levande och inbjudande. Det kommer att synas bland annat i hur vi ljud- och ljussätter huset. Bara att kliva in hos oss ska kunna vara en upplevelse i sig!