Nu börjar 2018 närma sig sitt slut och det har varit ett lärorikt och oerhört roligt 2018. Det som är extra härligt är att jag verkligen är tacksam för att jag personligen har hittat min bransch. En av anledningarna, och något som jag ofta slås av, är att det i eventbranschen finns så många härliga människor, positiva, drivna och passionerade för sina uppdrag.
Eventen utvecklas hela tiden och är ett starkt kommunikativt verktyg för att nå människor genom upplevelser. I Sverige ökade eventmarknadsföringen med hela 8,4 procent 2017 jämfört föregående år, enligt IRM. Vi väntar med spänning på att få resultatet för 2018, men vi får hålla oss till tåls till en bit in på det nya året.
Upplevelser – det nya
Upplevelser är framtiden och de får allt större betydelse i vår värld. En amerikansk studie visar bland annat att tre av fyra i den yngre generationen hellre lägger pengar på upplevelser än shopping. Det är ett tydligt exempel på det stora intresset för evenemang och på att upplevelser kommer att öka ännu mer i betydelse framöver.
För branschorganisationen Sponsrings & Eventsverige är en av våra viktiga uppgifter att ge vår bransch den uppmärksamhet den förtjänar. Jag tycker att vi i eventbranschen ska bli bättre på att sträcka på oss och vara stolta för allt fantastiskt som görs och vi måste även bli bättre på att lyfta fram branschens förebilder.
Spännande med Gyllene Hjulet
SES branschtävling och gala, Gyllene Hjulet, är en kanal där SES har möjlighet att göra just detta. Jag har under året som gått för första gången varit med och genomfört Gyllene Hjulet. Jösses vad kul det var. Jag blev oerhört inspirerad och stolt över alla fantastiska projekt som genomfördes under fjolåret.
Evenemangen och projekten har inte bara ett proffsigt genomförande med hög affärsmässighet, utan majoriteten bidrar dessutom till ett bättre samhälle då engagemang i hållbarhet, såväl social som ekologisk, är något som vuxit kraftigt.
Med tanke på att hållbarhetskraven ökar och företag i allt högre utsträckning ser att affärsnytta är förenligt med hållbarhet och god samhällsutveckling, vill jag hävda att framtidens event kommer att präglas ännu mer av hållbarhets- och samhällsengagerade mål.
Jag tror även att vi framöver kommer se mer av samarbete aktörer emellan. Tillsammans är vi starkare och resultaten blir således bättre! Nu ser jag fram emot ett 2019 fyllt av härliga möten med medlemmar som ger inspiration, kunskap och affärsnytta.
Innan dess hoppas jag att ni får en underbar jul och ett gott nytt år!
Av: Ulrika Molin, vd på Sponsrings- & Eventsverige
Fakta om SES:
SES Sponsrings & Eventsverige är en branschorganisation, som startades som förening 1986 och har i dag över 340 medlemsföretag där alla expertiser av branschen finns representerade såsom köpare, byråer, rättighetsinnehavare, konsulter, destinationer och leverantörer. SES arrangerar varje år branschtävlingen Gyllene Hjulet.