2018 var året när det verkligen tog fart i vår lilla koncern. Att BraMässor växte med 200 procent, från 2016 till 2017 var ju kul.
Ökningen fortsätter och vi har fått nya förtroenden att producera branschföreningars mässor för 2019 och 2020. Under 2018 kan man inte undvika att ta fram vår premiär av Göteborgs Möbelmässa på Bananpiren i hamnen 20-22 september.
Stormen kom
Stormen Knud gjorde det hyfsat spännande. Tälten stod kvar som tur var, med 1 centimeters marginal rann vattnet inte in i mässhallen och möbelhandlare och möbelintresserade kom till mässan ändå!
Över 700 fackbesökare, vilket var långt över förväntan. Vi flyttar in på Svenska Mässan 2019. Puh! Vi som var där säger just så. Vi var där.
Första året med Traveko Scandinavia
Jag nämner gärna vårt första år med Traveko Scandinavia som under Johan Lindbladhs ledning fått en flygande start med röntgen-, kirurg- och ortopediveckor bland annat.
2019 händer så klart massor i ett snabbväxande bolag och jag nämner gärna utvecklingen av vårt loungekoncept för hotellbranschen som 2019 kommer ha en konferens, Lounge Summit, i Göteborg 4 april med internationella talare och ett nära samarbete med alla hotell i Göteborg. 2020 kommer bli ett väldigt stort år för oss kan vi se redan nu.
Alla vill veta mer om trenderna i branschen…
Jobba hårdare, gör bättre mässor där utställare och besökare hittar rätt affärskontakter. Hur svårt kan det vara? Svaret är hur svårt som helst. Är det en trend? Vet inte. Bara fakta.
Som jag tjatat om länge, så har vi en guldsits. I de branscher där inte sociala- och digitala medier kan ersätta personlig försäljning och inga inköpare har tid med kundbesök, är mässorna den ultimata platsen för att hitta nya affärer.
Om du utställare som tror som jag – så skicka inte din tröttaste säljare till mässan för att messa med vem det nu är. Är du vd? Var där själv! Dina kunder är din framtid.
Ha en god jul nu så mässar vi 2019.
Av: Bosse Magnusson, delägare Scandinavian Exhibition Group, vice vd på BraMässor och vd i Traveko Scandinavia