Under sista kvartalet av 2018 startar Rider Eventmarketing en ny verksamhet, Rider Åre, i syfte att möta det ökade behovet av strategisk byråkompetens i svenska fjällen. Fokus kommer ligga på upplevelsebaserad kommunikation.
– Oavsett om det rör sig om ett publikt evenemang eller grupper där ökat medarbetarengagemang står i fokus kommer vi kunna hjälpa till. Vi sätter innehåll och kommunikation i fokus, säger Johan Theolin, vd på Rider.
Rider Åre satsar på följande punkter:
1. Besöksnäringen i Åre är ständigt ökande. Mellan 2007 och 2017 var ökningen 85 procent med idag cirka 11 miljoner gästnätter. Turismen omsätter 5,14 miljarder kronor (2017). Med en vision om att år 2030 vara en ledande region för naturbaserade upplevelser visar på en fortsatt efterfrågan hos mötesbokare.
2. Åre som forum för kommunikation mot konsument och sponsringsaktivering ökar i takt med besöksnäringens utveckling. Upplevelsebaserade möten i fjällvärlden passar varumärken som söker en kapitalstark, hälsomedveten och aktiv målgrupp.
3. Efterfrågan på icke-traditionella möten har ökat med cirka 8 procent sedan 2017 (AMEX Global Meeting Forecast). Unika miljöer lämnar ett långvarigt intryck och är en viktig ingrediens för att göra ditt möte till en varumärkesupplevelse.
4. Ett ökat miljöfokus. Valet av destination har tidigare handlat om certifieringar och miljödiplom. Vi ser att företagens miljöfokus växer i begreppet till att handla om processer, ledarskap, social långsiktig hållbarhet.
5. Varumärken som uppmuntrar till välmående är mer lönsamma. Människor stressar, överkonsumerar och är i behov att landa i sin tillvaro – på jobbet och privat. Därför ser vi ett ökat fokus på inre hållbarhet. Vikten av att arrangera möten utanför konferensrummet där rörelse och lek, med tydligt syfte, blir allt viktigare moment i framtidens möten.
”Verksamheten kommer förstärkas med lokala multitalanger”
– I takt med den organiska tillväxten kommer verksamheten förstärkas med lokala multitalanger. Vi har löpande stöd från hela nätverket Rider Eventmarketing, Brand New Communication och Eventpersonal i Sverige, vilket gör att vi redan från dag ett kan erbjuda strategisk höjd med taktiska insatser, avslutar Johan.