Bakom evenemanget står det erfarna projektteamet som består av Daniel Fritzdorf, Peter Näsman och Conny Borg. De har tidigare arrangerat Sveriges största mat- och dryckesfestivaler runt om i landet. Med framgångar som Streetfoodfestivalerna, som lockat över 200 000 besökare med 200 medverkande Foodtrucks, restauranger, barer och lokala hantverksbryggerier, tar de nu steget vidare med Vårfestivalen för att erbjuda något ännu mer unikt och variationsrikt.
Med en kombination av det bästa från Lakritsfestivalen, Delifestivalen och Streetfoodfestivalen erbjuder Vårfestivalen en unik inomhusupplevelse med delikatesser, lakrits, och goda drycker, samt en utomhusupplevelse på kajen med särskilt utvalda Foodtrucks. Daniel Fritzdorf, en av arrangörerna, uttrycker entusiasm till inför att locka såväl trogna besökare som en ny publik till detta nyskapade koncept.
En av höjdpunkterna på Vårfestivalen är tävlingen om Årets Nationalbakelse, där sex av Sveriges främsta konditorer gör upp om att skapa en ny, spännande och populär konditorbakelse. Magnus Johansson och Tony Olsson leder evenemanget där en utvald jury, media, samarbetspartners och publik kommer att heja fram vinnaren under festivalen den 26 april. Målet är att skapa en bakelse som blir en tradition att avnjuta under Nationaldagsfirandet runt den 6 juni.
Receptet för Årets Nationalbakelse kommer att göras tillgängligt för alla Sveriges bagare, konditorer och dagligvaruhandeln, vilket förväntas sprida bakelsen över hela landet.
Vårfestivalen kommer att erbjuda en rad spännande aktiviteter under dagen och kvällen, inklusive provningar av olika delikatesser och drycker, live musik från DJ:ar, tävlingar, prisutdelningar samt Foodlab där besökarna kan utforska oväntade mat- och dryckeskombinationer.