Mötesindustrin växer stadigt, t.ex. 2017 skapade den 26 millioner jobb och fler säljtillfällen än hela Elektronik industrin globalt. Om man tar hänsyn till den stora investering som företag gör i möten och events borde det vara självklart att planeringen är en viktig och strategisk del av investeringen.
Det är mötesdeltagaren som är kunden. När deltagare får tillfället att utvärdera mötet/eventet kan man säga att svaren beskriver gapet mellan förväntat och upplevt resultat. Ju mindre gapet är ju bättre möte har man deltagit på.
Redan 1974 beskrev Kotler att det finns ett tydligt samband mellan atmosfär och handling. Även om hans studie handlade om detaljhandel går det att översätta till mötesindustrin. Enligt Kotler skapar följande en positiv effekt på köparen; Uppmärksamhet, Budskap och Påverkan. I Tiinas studie är det bland annat detta som mötesdeltagare får frågan om, vad är viktigt för dig? När vi som mötesarrangörer förstår mötesdeltagarnas förväntningar kan vi leverera och även överleverera och därmed skapa en bättre möteseffekt. Då kan vi inom mötesindustrin bli bättre på att planera och skapa möten som stödjer och bistår våra kunder att möta sina affärsmål och strategier.
Men för att kunna göra allt detta måste vi inom mötesindustrin bättre förstå den individuella mötesdeltagarens förväntan på vad ett lyckat möte innehåller. Det kan vara allt från mötesrummet, maten, inbjudan, innehållet till interaktivitet. Vi har ställt frågan till massor av mötesdeltagare runt om i Norden, men skulle även vilja ha ditt svar. Om du klickar på länken kan du delta i denna undersökning, tar max 10 min. Efter årsskiftet återkommer vi här i Event Effect med en rapport på vad studien ”Nordic Attendees’ Expectations for Corporate Meeting and Event Servicescapes” har kommit framtill.
/Pernilla Andrén, Regional Senior Director Nordic & Eastern Europe
Läs även: CWT Meetings & Events tar trenderna inom mötesindustrin på stort allvar