Stora VD-priset:
Stora VD-priset, en utmärkelse som firar framgång, innovation och ledarskap som formar framtiden. Priset kommer att delas ut på den årliga VD-dagen på Grand Hôtel i Stockholm den 2 oktober i år.
Här är de tio kandidater som kan vinna utmärkelsen den 2 oktober, utan inbördes rangordning.
- Jani Pajala, vd för Avoma
- Lina Bjelkmar, vd för Indicate Me
- Madelene Törnblom, vd för Maya Delorez
- Malin Kindstedt, vd för Alfred Consulting
- Ola Andersson, vd för Prima Plan
- Robin Westberg, vd för Gör det med RW/RW Trading
- Samuel Holmström, vd för Lundqvist Trävaru
- Wiveca Almgren, vd för Magnihill
- Pontus Olsson, vd för Joyweek
- Niklas Åström, vd för Koncept & Event
Eventeffect ringde upp gratulerade Niklas Åström, VD på Koncept & Event, och passade samtidigt på att ställa några frågor.
Hur har du lyckats balansera företagets snabba tillväxt med att samtidigt upprätthålla en engagerande och motiverande arbetsmiljö för dina anställda?
Jag tror att vi faktiskt kan vara en ganska krävande arbetsplats ibland, där det händer väldigt mycket, där vi testar nya saker och där vi stenhårt tror på vår vision och går vår egen väg i branschen. Det som dock följer med detta är ett stort eget ansvar och att alla blir väldigt exekutiva i sina roller. Vi som bolag skapar en miljö som blir utvecklande och framför allt motiverande, där man känner att man har chans att växa och få mer ansvar. Vi är ju på en resa, och i takt med att vi blir bättre, gör större och större projekt, och så vidare, blir också våra medarbetare bättre – de är ju på samma resa.
Kan du ge ett exempel på en specifik innovation eller nytänkande strategi som har haft en stor inverkan på företagets framgång de senaste åren?
Två saker egentligen: att vi valde att satsa under pandemin och ställa om till digitalt. Detta utvecklade oss massor och gjorde att vi satsade mer på content och byggde ett helt content-team. Content-erbjudandet blir inte bara ett erbjudande i sig, utan förflyttar vår position närmare kunden och deras innehåll. Det gör oss mer till en partner som kommer närmare kunderna och deras strategi och kommunikation.
Det andra är att vi har en väldigt tydlig vision kring hur branschen ser ut och hur majoriteten av kunderna önskar att den såg ut. Jag upplever inte att branschen och kunderna har samsyn där. Från den utgångspunkten har vi över tid utvecklat vårt erbjudande. Våra kunder uppskattar att vi är ett snabbt, modernt bolag och att vi har en tydlighet när det kommer till förväntningar på pris och innehåll. Allt vi gör är byggt på dessa grunder, vilket gör att vi får en tydlighet i hur vi jobbar, att vi jobbar mot samma mål och att vi kan skapa en gemenskap kring vår identitet och hur vi levererar vår tjänst. Jag vet egentligen inte om den sista punkten är så nytänkande, men det är i alla fall något som särskiljer oss, och vi ser tydligt effekten av att vi går vår egen väg.
Vilka ledarskapsprinciper eller verktyg har du använt för att främja både individuell och kollektiv utveckling inom företaget?
Fredrik Edlund, som kom till oss för drygt ett år sedan när vi förvärvade Pointbreak, sa till mig vid ett tillfälle: ”Jag har aldrig träffat någon som är så engagerad som du är.” Och så är det kanske – jag brinner väldigt mycket för det jag gör och jag skulle säga att jag inte nöjer mig. Om jag vet att vi kan göra något lite bättre så vill jag att vi gör det lite bättre. Det är nog en kombination av en vinnarinstinkt från min idrottsbakgrund och en kundlojalitet, att jag hela tiden vill att vi gör vårt absolut bästa. Det blir lite av en intern motor och det präglar också vår kultur inom bolaget. Det är inte så att det bara är jag som går runt och driver på för att saker ska utvecklas och bli bättre, utan vi har ganska många sådana personer som ser kritiskt på saker, ger feedback och coachar mot våra gemensamma mål. Den kulturen, vinnarkulturen, har hjälpt oss mycket. Sedan vill jag åter lyfta det faktum att vi ofta testar nya saker – man vågar prova, och så svåra saker jobbar vi faktiskt inte med, så om man bara vågar så går det ofta väldigt bra!
Mer om priset
De tre finalisterna och den slutgiltiga vinnaren väljs ut av juryn, bestående av:
- Azita Shariati, näringslivsprofil, styrelseledamot och tidigare vd för Sodexo och Anicura
- Håkan Broman, vd för Styrelseakademien
- Karin Apelman, generalsekreterare och vd på FAR
- Martin Wallin, tillträdande vd för Jönköpings handelshögskola
- Sanna Arnfjorden Wadström, vd för arbetsgivarorganisationen Sinf
- Malin Eijde, chefredaktör för VD-tidningen
Kriterierna för att bli nominerad är:
Vd för ett bolag med 20–200 anställda, som kan visa på god och lönsam tillväxt under de tre senaste åren, och som dessutom har utmärkt sig inom utvecklande ledarskap och/eller nytänkande.
Ett utvecklande ledarskap kan innebära att skapa en miljö där medarbetare känner sig motiverade, värderade och engagerade i företagets vision och mål. Det kan vara att skapa en tydlig vision och kommunicera ut den effektivt, att uppmuntra innovation och kreativitet, jobba innovativt med teamutveckling, att stötta hållbarhet och socialt ansvar eller främja personlig och professionell utveckling.
Nytänkande kan röra till exempel banbrytande affärsmodeller, beslutsfattande eller unika produkter, tjänster och försäljningsstrategier. Påhittig användning av AI och dataanalys, crowdsourcingdriven innovation, hållbarhetsdrivna affärsmodeller, nya arbetsmodeller – möjligheterna är oändliga.