Mjukvaruplattformen vVenues, utvecklad för att arrangera interaktiva virtuella företagsevents och plattformar för intern och extern kommunikation, utbildning, onboarding mm köper majoritetsandelen av Stagecast. vVenues, där tidigare Brightly Ventures investerat, ingår i samma företagskoncern som kommunikationsbyrån Onemotion IMC som blir en del av den fortsatta tillväxtplanen mot den fysiska eventmarknaden.
Stagecast har länge funnits som en integrerad och uppskattad del i vVenues, för att skapa engagemang och upplevelser. Det finns stora synergier i hur upplevelser kan skapas inom de två plattformarna och på så sätt görs vVenues upplevelse genom förvärvet ännu mer interaktiv.
Stagecast grundades utifrån iden om att skapa engagemang för varumärken för den fysiska publiken vid evenemang och har en stor portfölj av produkter för den fysiska publiken något som också passar väl in i koncernen där även kommunikationsbyrån Onemotion IMC ingår.
”Stagecast passar väldigt bra in i vårt breda utbud av event och sponsringstjänster och kompletterar med en viktig komponent inom interaktion för sponsring och varumärkesinteratktion, oavsett om genomförandet är digitalt eller fysiskt” – säger Mats Mileblad VD för vVenues och Onemotion IMC.
vVenues förvärvar 80% av aktierna i Stagecast, grundarna Jonas Hermann, Hedvig Ahlgren, Stefan Hellqvist och Markus Wallentin tillsammans med ett antal tidigare ägare kommer fortsatt äga 20% av aktierna. Lindahl Advokatbyrå i Stockholm har hanterat förvärvet.
”Vi är övertygade om att Stagecast kan utvecklas snabbare inom det globala nätverk som vVenues och Onemoiton IMC kan erbjuda, med stor koppling inom såväl fysiska som digitala events och aktiveringar” säger Jonas Hermann, tidigare VD för Stagecast, som fortsatt ingår i bolagets styrelse.