1. Tillit för medarbetarna
Cheferna rekryterar både på intelligens, kompetens och på personens attityd till resultat. De litar på att medarbetarna gör sitt bästa utan att detaljstyra.
2. De arbetar konsekvent
Ny forskning som publicerades i Academy of Management Journal visade att medarbetare trivdes bättre och blev mindre stressande av att ha en chef som var konsekvent, även om det innebar att chefen till exempel var orättvis hela tiden, skriver chef.se. Medarbetarna visste därför i större utsträckning var de hade sin chef samt hur de kunde agera utifrån det.
3. De är bra på att kommunicera
De bästa cheferna värdesätter de anställdas åsikter och involverar dem i företaget.
4. Cheferna vet vad deras medarbetare gör
En bra chef är medveten om de anställdas utmaningar i vardagen och förstår därför deras arbetssituation.
5. De förstår vikten av ett bra ledarskap
En bra chef förstår hur olika beslut kommer påverka sina anställda och är samtidigt medveten om sina egna starka och svaga sidor.
6. Det kan vara okej att misslyckas
En bra chef låter sina medarbetare misslyckas. Om de anställda känner tillit till sin chef kommer de med större sannolikhet också berätta om de gjort fel.
7. En bra chef står upp för sina medarbetare
De står på medarbetarnas sida när det är dags att rapportera till sina överordnade.
8. De bryr sig personligen om sina medarbetare
En bra chef förstår att medarbetarna lever utanför jobbet, har familj, vänner och en fritid.
9. De har medarbetarnas rygg
En bra chef går att lita på, är ärlig, ger medarbetarna värdefulla uppgifter och ger feedback.
10. De hjälper medarbetare att göra karriär
En föredömlig chef har själv haft mentorer, förebilder och förstår då vilken roll denne spelar för sina medarbetare. Därmed hjälper de även sina medarbetare framåt i karriären och i deras utveckling.