Laddningsstationen är en allt i ett lösning som kan locka allt från stora mässarrangörer till hotell- och barägare. Grundtanken är att lösa ett problem som de flesta har råkat ut för – att man sent på eftermiddagen eller redan vid lunchtid har slut på batteri på sin mobiltelefon.
– I dag vill många arrangörer att man ska använda deras mobila rösttjänster och appar under eventen och det är därför väldigt viktigt att ha en laddad mobil. Det vi gör är att erbjuda arrangören en säker laddningsstation där besökarna kan lämna ifrån sig sin telefon och få den laddad medan man gör nått annat. När man ska hämta ut sin telefon använder man samma nyckel, vilket är ett personligt kort med magnetremsa, säger Ita Grossmann, grundare och partner på ITM Mobile.
Så hur inbrottssäker är egentligen laddningsstationen? Enligt Ita Grossmann går den endast att öppna med det kort man själv använder. Ansvarig för mobilstationen är arrangören själv och kan under mässan hjälpa till om man tappat bort sitt kort.
– Idén från vår sida är att en arrangör kan erbjuda sponsorer, utställare och partners en möjlighet att marknadsföra sin verksamhet med sitt eget budskap eller logotyp, vilket innebär att det inte bara blir en kostnad utan också en intäktskälla, säger Ita Grossmann.
Hittills har företaget installerat 800 laddningsstationer på tre år i USA. Om en arrangör vill använda stationen under 3-4 dagar kan sponsorvärdet uppgå till 50 000 kronor och teknikkostnaden landar på en fjärdedel av summan.
Teknikkostnaden är dock bara en 1/4 del så det blir ett bra tillskott i arrangörens budget!
– Vi har funnits i tre år och började att utveckla en mobilapp med agenda, kartor, talare, besökare och inomhuspositionering. Sedan insåg vi att man måste ha ström i telefon och utvecklade därför laddningsstationen, säger Ita Grossmann.