Vi behöver träffas hållbart
I vardagen är digitala möten effektiva men alla var eniga om att vi behöver träffas IRL. Ett förslag som diskuterades var idén om att leverantörer i mötesindustrin skulle börja med att lämna två offerter, en grön och en vanlig så att kunderna kan välja och få en förståelse att hållbarhet kostar. En annan uppmaning till branschen var att använda sig av och att låta kunderna ta del av tillgängliga checklistor för att navigera rätt i hållbarhetsarbetet.
Expo är ett utvecklingsområde
Det område inom mötesindustrin som i närtid troligen kommer utvecklas mest är mässor. Under pandemin har aktörerna inom segmentet haft mer eller mindre näringsförbud, och nu när mässorna kommer igång ser man att det inte hängt med i utveckling och digitaliseringen som industrin i övrigt genomgått. En spaning som lyftes var att vi kommer ha både fysiska och digitala besökare i framtidens mässmonter.
Kompetensförsörjningen är avgörande
Just nu saknas det kompetent arbetskraft i stort sett hela mötesindustrin, och varningsklockorna ringer om hur läget kommer vara på längre sikt, antalet sökande till YH-utbildningar minskar. Samarbete mellan aktörerna i mötesindustrin är lösningen för utveckling och kompetensförsörjning. Det är svårt att hitta unga som vill till vår bransch, vi måste hjälpas åt att göra branschen intressant.
Företagen måste hitta sina egna digifysiska gränssnitt
Det handlar inte om att välja det ena eller det andra, utan det handlar om att kombinera och maximera. Det finns så många digitala lager man kan lägga på fysiska event för att förstärka effekten och tvärt om.
Framförhållning kommer bli vardag
Innan pandemin var stora delar av mötesindustrin en fixar-bransch som löste det mesta med väldigt kort framförhållning. Pandemin och kriget gör att det är materialbrist i världen, vilket ger problem för produktion av exempelvis utställningar och mässor. Personalbristen gör att många bolag är fullbokade och leveranstiderna har blivit mycket längre, stora mötesanläggningar och arenor är fullbokade av evenemang som blivit inställda under pandemin vilket gör att det är svårt att hitta tider för nya evenemang i närtid.
Mötesanläggningarna har mycket att lära från Systembolaget
Systembolaget kundserviceresa är en förebild för hur Sveriges mötesanläggningar kan agera. Deras resa från butik med beställningsnummer till rådgivare av dryck utifrån vad kunden ska laga/äta för mat går att överföra till vår bransch. Det gäller att ge stöd för att utveckla kundernas val i en hållbar riktning och samtidigt stötta dem i val av agendor och mötesformat så att mötets syfte och mål uppnås.