Att locka deltagare till event kan ibland vara ganska klurigt. Här tipsar Eventeffect med hjälp av Magnetevents om hur du kan hitta rätt deltagare på kort tid.
1. Skapa en känsla av begär hos din målgrupp
Vi konsumenter vill gärna göra sådant som vi ser andra gör. För att skapa en ”vill göra-känsla” hos din målgrupp, kan du bland annat berätta om hur många deltagare som kommer på eventet samt om det kommer några kända personer. Om det är en konferens inom B2B eller B2P kan det vara effektivt att berätta om vilka konkurrenter eller kollegor som kommer delta. Fokusera mer på vad man kommer att missa om man inte deltar, än vad man faktiskt får ut av eventet. Spela på rädslan för att missa något viktigt. Förstärk ditt budskapet med att ha bilder eller filmer från tidigare event, som visar när människor har roligt.
2. Ladda dina biljetter med mervärden
Kan du samarbeta med någon som har nytta av att få kontakt med dina besökare? Om så, erbjud dem att att vara med på evenemanget eller på något vis få utbyte av ditt event. Det kan vara en ”goodiebag” eller en förmån som kan nyttjas efter eventet.
3. Begränsa antalet platser
Satsa på att hellre skapa ett event som är överbokat än ett event där bara hälften av deltagarna dyker upp. Detta kan göras genom att planera pessimistiskt. Genom att begränsa antalet platser kan du skapa en känsla av exklusivitet och popularitet. Deltagarna upplever då kanske att de måste vara ute i god tid för att säkra en plats. Som de flesta vet, berättar deltagarna ofta för andra hur de upplever ett visst event.
4. Engagera personer som påverkar andra
Lägg extra krut på att hitta personer som har lätt för att engagera och påverka andra. Om du kan locka ett visst antal engagerade personer till ditt event, så kan du vara säker på att dessa personer följs av ytterligare tio deltagare. Finn nyckelpersonerna och se till att de får en bra upplevelse under eventet – med VIP-behandling och särskild uppassning. Är de socialt aktiva kommer de förmodligen berätta om eventet för sina kontakter, vilket kan bli avgörande inför ditt nästa event. Toppen av beslutsfattarna drar ofta med sig hela laget till eventet. Personer som har en bred umgängeskrets och som kommunicerar brett på sociala medier är nog de allra viktigaste att ha på plats, i bästa fall hjälper de dig med att berätta om arrangemanget redan när de bokat sin plats.
5. Gör en tidplan med delmål för antal deltagare
Var ute i god tid och se till att stora delar av innehållet i konferensen eller eventet är färdigplanerat långt innan genomförandet. Sätt sedan upp tydliga delmål om var du ska ligga i antal bokade deltagare vid ett visst datum. Om du inte lyckas följa planen, agera direkt med åtgärder som exempelvis telemarketing och specialpriser.
6. Använd kända varumärken laddade med högt förtroende
Det mest idealiska är att dina potentiella deltagare har tillit och samförstånd till ditt varumärke. Om de har det kan de registrera sig för dina event utan att ens läsa igenom detaljerna. För att bygga denna typ av samhörighet kan humor, underhållning och välvilja vara tre viktiga värden att arbeta med. Bjud på roliga videoklipp från eventet eller låt eventet få vara ett sätt att arbeta med välgörenhet genom att stödja en insamling eller liknande.