eventeffect.se
Företagsevent lyfter i vintermiljö

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Hallå där...

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

  • Start
    • Mötesbaren
    • Checklistor
    • Eventsystem
    • Expoeffect
    • Gästskribenter
    • Hållbarhet
    • Aktuella Upphandlingar
    • ALMEDALEN
    • Söndagsprofilen
    • Narrenpriset
    • Svenska Eventakademin
  • Topp100 Föreläsare
    • Topp100 Föreläsare 2023
    • Topp100 Föreläsare 2022
    • Topp100 Föreläsare 2021
    • Topp100 Föreläsare 2020
    • Topp100 Föreläsare 2019
    • Topp100 Föreläsare 2018
  • Möteslokaler
  • Inspiration
  • Mässkalender
    • Mässnyheter
    • Branschnyheter
    • Utställningskoncept
    • Monterproduktion
    • Monterbyggare
    • Mässanläggningar
    • Profilföretag
    • Övrigt för mässor
    • Mässarrangörer
    • Addera din mässa
  • Guider
    • Eventsystem
  • Destinationer
    • Bohuslän
    • Borås
    • Gävle
    • Göteborg
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Jönköping
    • Karlstad
    • Linköping
    • Lund
    • Malmö
    • Norrköping
    • Roslagen
    • Skellefteå
    • Södertälje
    • Dalsland
    • Umeå
    • Uppsala
    • Västsverige
    • Västerås
    • Västergötland
    • Växjö
    • Åre
    • Örebro
  • JOBB
    • LEDIGA JOBB
    • Utbildningar
    • Platsannonsera
  • LEVERANTÖRER
    • Aktiviteter
    • AR/VR
    • Bevakning
    • Bokningsbolag
    • Bokningssystem
    • Catering
    • Destinationsutveckling
    • Digitala eventplattformar
    • DMC
    • EVENTFÖRETAG
    • Evenemangssäkerhet
    • Fotograf
    • Föreläsare
    • Hybridmöten
    • Konferensutveckling
    • Kongressanläggningar
    • Kongressarrangör PCO
    • Ljudteknik
    • Ljusdesign
    • Matlagningsaktiviteter
    • Moderator
    • Montersystem
    • Mässanläggningar
    • Mässarrangör
    • Mässmonter
    • MÖTESLOKALER
    • Personaluthyrning
    • Produktion
    • Profilprodukter
    • Scenteknik
    • Streamingstudios
    • Talarförmedling
    • Talarcoaching
    • TEKNIK
    • Underhållning
    • Uthyrning
    • Videokonferens
    • Öppna föreläsningar
  • PARTNERS
    • Trippus
    • Workman Event
    • Informationsteknik
    • Subtopia
    • Koncept & Event
    • Scandinavian xpo
    • 7A
    • Onemotion
    • Space Production
    • Homage
    • Grand Hotel Saltsjöbaden
    • Nacka Strand Event & Möten
    • Memento Event
    • InviteDesk
    • United Spaces
    • Explore Åre
    • Epicenter
    • Eventyr Nine Yards
    • BSC Business Service Club
    • Mässbolaget
    • BANG Agency – Brand Arena Nordic Group Agency AB
    • Cirkus Venues
    • Fotografiska
    • Radisson Hotels
    • Octanorm
    • Bookabus.com
    • Lyyti
    • Adapt
    • Space
    • Meetly
  • OM OSS
    • Annonsera
    • ANNONSFAKTA OCH PRISER
Skip to content

Hem » 10 mässprofiler om de brutala beskeden för Stockholmsmässan

2023-10-16 | Hallå där...

10 mässprofiler om de brutala beskeden för Stockholmsmässan

I måndags (den 9 oktober) kom nyheten att ägarna Stockholm Stad ska sälja Stockholmsmässans mässverksamhet samt riva mässlokalerna i Älvsjö för att i stället bygga bostäder. Vi på Eventeffect frågade 10 aktörer i mässbranschen om vilka konsekvenser de ser.

7 mässprofiler om de brutala beskeden för Stockholmsmässan

Eventeffect ställde i veckan frågor om de brutala beskeden för Stockholmsmässan till branschens aktörer, ta del av deras första tankar här.

Hallå där…

Christian Clemens, Vd Stockholmsmässan

Branschens kommentarer

Vilket är tidsperspektiv på försäljningen?

Beslut tas troligast på måndag i koncernstyrelsen i staden. Jag räknar med att processen sedan startar till årsskiftet och tidigast är klar under andra halvan 2024, men kan givetvis ta längre tid.

Söker ni en eller flera köpare?

Det är den samlade operativa verksamheten som staden söker en köpare till enligt hur uppdraget formulerats.

Vilka konsekvenser ser du för expo-branschen?

Jag ser med rätt köpare och att den får rätt förutsättningar, vilket det givetvis kommer att ställas krav på från en köpare av den operativa verksamheten, så kan rätt aktör vara en ännu starkare motor för att ytterligare stärka besöksnäringen i Stockholm och regionen.

Hallå där…

Anna Bauer, Vd Scandinavian XPO

9 eventprofiler om höstens hetaste tillväxttrender

Vilka konsekvenser ser du för expo-branschen? 

Stockholmsmässan är en viktig anläggning idag för de internationella kongresserna precis som Scandinavian XPO, Waterfront mfl. Det är ”ett måste” att Stockholm – precis som andra huvudstäder – har möjlighet att ta större internationella kongresser i framtiden eftersom de är en av grundbultarna i besöksnäringen och för Stockholm som varumärke.

På kort sikt kommer Stockholmsmässan fortsatt att vara en stor och bra mötesplats, på längre sikt så får vi avvakta den process och planering som startar nu. Det blir intressant att följa.

Hur kommer detta påverka din verksamhet?

Vi bedriver vår verksamhet som vanligt och har en plan för tillväxt och att fortsatt genomföra stora och hållbara möten då vi är placerade precis vid Arlanda.  Det fina med vår placering är att stadens invånare blir väldigt lite påverkade av avspärrningar och trafikstörningar vid stora och viktiga möten. Vi har en god dialog med våra vänner på Stockholmsmässan och samarbetar i ett antal frågor ; ex hållbarhet. Om det blir aktuellt att hjälpa till med något mer, exempelvis kring mässkalendern så kommer vi givetvis att göra det!

Ser du någon naturlig köpare?

Det är bra fråga, jag tror att kartan är på väg att ritas om och att vi går mot nya trender inom mötesindustrin i spåren av pandemin. Jag tror att anläggningarna krymper ytmässigt och att man som anläggning låter externa arrangörer ta hand om mässkoncept i stället för att producera egna.
Om någon ska köpa hela Stockholmsmässans drift inklusive egenproducerade varumärken så är det troligen en internationell aktör.

Hallå där…

Benny Karlsson, kommersiell chef och ansvarig för Mässor & Möten på Svenska Mässan Gothia Towers

Expobranschen kommentarer: 9 mässprofiler om beskeden för Stockholmmässan

Vilka konsekvenser ser du för expo-branschen?

Stockholmsmässan är vår branschkollega så det är naturligtvis tråkiga nyheter vi nåtts av. På Svenska Mässan Gothia Towers ser vi att kraften i det fysiska mötet står sig starkt, det vittnar vår kalender om som är full med arrangemang. Vi har lyckats anpassa vårt erbjudande till förändrade resemönster post pandemin, vi har norra Europas främsta mötesplats och vi står starka även inför framtiden.

Hur kommer det påverka din verksamhet?

Det får vi återkomma till. Vi arbetar hela tiden med parallella planer med fokus på det fysiska mötet, i vårt arbete är vi alltid intresserade av att skapa mötesplatser med högaktuella ämnen för utvalda målgrupper och håller därför dörren öppen för att arrangera, för oss, nya mässor och möten.

Ser du någon naturlig köpare?

Det får nog tiden utvisa.

Hallå där…

Mikael Jansson, Vd Fairlink

Årskrönika från mässexperten: 2023 kommer att fyllas av positiv aktivitet

Vilka konsekvenser ser du för expo-branschen? kort och långt? 

Jag tror att förra veckans utspel skall ses som ett politiskt utspel där budskapet rimligtvis kommer att förtydligas och mildras i närtid. Både gällande processen och tidsramarna. På kort sikt har dock utspelet skapat mängder med frågor och dramatik och satt Stockholmsmässan i en besvärlig situation. Men eftersom jag förutsätter att det kommer att bli en genomtänkt process där man först ser över möjligheten att sälja mässbolaget, sedan besluta om en eventuell försäljning och därefter ta ställning till vad det innebär för nuvarande och eventuella nya lokaler så kan det på sikt leda till något riktigt bra för Stockholmsmässan. Men, om det inte blir så utan processen fortskrider som den beskrevs i DN-artikeln kommer det att få stora negativa konsekvenser för expo-branschen samt besöksnäringen i Stockholm och även påverka aktörer i övriga landet.

Kommer branschen att agera på detta?

Självklart. Detta är en fråga som både berör och upprör många. Både i Sverige och internationellt.

Ser du någon naturlig köpare?

Det finns ett antal naturliga intressenter både inom och utanför Sveriges gränser när det gäller mässbolaget. Om det däremot både handlar om att köpa mässbolaget och att samtidigt hitta någon som är intresserad av att bygga en stor anläggning i Stockholmsregionen som passar både för stora internationella kongresser och mässor av olika format, då krymper kretsen betydligt.

Hallå där…

Peter Wanderydz, ägare Live Expo 

“Ökningen sker både i form av tillväxt i befintliga mässor såväl som nylanseringar, samt ökad beläggning i våra mässhallar”

 

Vilka konsekvenser ser du för expo-branschen?

Om Stockholmsmässan skulle stängas ner och inte ersättas av en ny stor mäss- och kongressanläggning i Stockholm, så vore det en katastrof för hela event branschen i Sverige. All statistik visar att mässor och kongresser nu växer med rejäl fart och många siffror är bättre än innan pandemin. Så jag vet inte var Stockholms politiker skaffat sig information, men underlaget det tagit beslut på är helt felaktigt. Kistamässan som är Stockholms näst största anläggning kan ta över några mässor, bygger de ut med en hall till, så kan nog stora flertalet av mässorna äga rum där, undantaget Nordbygg, men hallen är redan fullbokad idag, så det är en utmaning.

Men viktigare är, var skall 8 000 kirurger ta vägen eller andra världskongresser som årligen besöker Stockholm?  Kongresser som ger 100 tals miljoner i extra intäkter till hotell, restauranger, butiker, transporter m.m. Vet att det just nu är väldigt glada miner i Göteborg, Köpenhamn, Wien och andra stora kongresstäder, som i framtiden inte kommer att ha någon konkurrens med Stockholm. Med andra ord detta är ett riktigt dåligt beslut för Stockholm Stad! Hur kommer detta påverka din verksamhet?

Hur kommer detta påverka din verksamhet?

Vi arrangerar stora mässor och behöver stora anläggningar. Kistamässan är den enda centralt belägna anläggningen, men den är så gott som fullbokad redan idag, så utan att de bygger ut, kan de inte ta in så många fler evenemang.  Scandinavian Xpo vid Arlanda kan säkert också ta en del konferenser och mässor. Men som mässanläggning ligger den för långt ut från Stockholm för att i dagsläget kunna attrahera tillräckligt mycket besökare till B2B mässor men framför allt konsumentmässor. Så för oss innebär det att vår framtida expansion ligger i Göteborg och Malmö , men framför allt också Köpenhamn och Oslo.

Ser du någon naturlig köpare?

Beroende på hur affären ser ut, så finns det säkert köpare. Utmaningen är dock att sälja ett antal mässor som inte får plats i någon av de nuvarande anläggningarna, vem vill betala för det utan en garanti att kunna genomföra dem? Alternativet kan också vara att dela upp de stora evenemangen i ett antal mindre mässor, men även det påverkas av tillgången till hall? Har svårt att se att Formex, Nordbygg, Möbelmässan m fl skulle kunna arrangeras lika framgångsrikt i Göteborg eller Jönköping?

Hallå där…

Mats Mileblad, Vd Production Republic of Scandinavia

Årskrönika från Mats Mileblad: Vad gör vi med turen när den kommer?

Vilka konsekvenser ser du för expo-branschen?

Jag tror inte att det kommer ha några större konsekvenser för branschen, det finns redan idag alternativ till mässan och vid den tidpunkt mässan helt försvinner har dessa alternativ säkerligen anpassat sig till de behov som då finns. Risken är väl möjligtvis Nordbygg som kan komma att arrangeras på annan ort, men även där kan nog smarta alternativ som utvecklar mässan uppstå, där allt kanske inte måste finnas på en och samma plats – här får man kanske mer se till vilka drivkrafter som finns och det kanske kan få staden att leva upp på fler platser för att möta olika målgrupper på olika sätt.

Hur kommer detta påverka din verksamhet?

Med resonemanget ovan tror jag inte att det kommer påverka vår verksamhet, vi är aktiva över hela norden och även bortom det om det skulle krävas, så även om något evenemang skulle byta plats kan vi fortsatt hjälpa våra kunder.

Ser du någon naturlig köpare?

Försäljning som en interimslösning innan nedläggning tror jag är en utopi som kommer bli kostsam för staden, personligen tror att det är en bättre affär för staden att driva mässan vidare och sedan sälja marken direkt till byggentreprenörerna. Jag har svårt att se någon som vill kliva in i en så pass kortsiktig affär för att driva mässa, det blir nog snarare någon som vill göra en bra slant på marken i sig och då läggs sannolikt mässan ner på förtid ändå. Den enda aktör jag tror kan ha intresse av båda delar är Gelba och Per Taube som säkerligen kan finna affär i det, som i så mycket annat, men då får nog Stockholms Stad finna sig i att revidera stadsplanen, sannolikt till det bättre för de som skall bo där framöver.

Hallå där…

Robert Karlsson, Vd Octanorm

Expo-branschen: Framtiden är nu!

Vilka konsekvenser ser du för expo-branschen?

De möjliga konsekvenserna inkluderar en minskning av den lokala marknaden, då större mässor och kongresser kan komma att flyttas till andra städer med tillräcklig kapacitet för att anordna sådana evenemang. Stockholm och dess besöksnäring riskerar därmed att förlora många hotellnätter och de ekonomiska fördelarna som spenderade kronor till staden medför.

Hur kommer detta påverka din verksamhet?

Det är utmanande att göra en exakt bedömning, men en minskad lokal marknad kan potentiellt påverka vår omsättning negativt. Octanorm Nordic AB har en operativ närvaro inte bara i Norden, utan även globalt, med kontor och produktions-/lagerfaciliteter över hela världen. Om mässor flyttas till andra städer, förväntar vi oss att kunna engagera oss i dessa evenemang oavsett deras geografiska belägenhet.

Ser du någon naturlig köpare?

Det finns några alternativ, så ja….

Hallå där…

Björn Delin och Bosse Magnusson, ägare Traveko Scandinavia och Oxbridge Live Media

BraMässors ägare lanserar Scandinavian Exhibition GroupNu öppnar mässakuten

Vilka konsekvenser ser ni för expo-branschen? 

Den stora konsekvensen av beslutet att riva Stockholmsmässan är att det innebär slutet på stora mässor och kongresser i Stockholm. Stockholmsmässans verksamhet genererar många miljarder till Stockholms turistnäring i dagsläget och detta kommer ju att upphöra när Stockholmsmässan försvinner. Förutom att det inte längre kommer att kunna arrangeras stora mässor i stockholmsområdet, så innebär det också att en lång era av att stora, internationella kongresser kommer till Stockholm upphör. Det finns helt enkelt inte så stora lokaler kvar när Stockholmsmässan har rivits.

Det kommer att bli ett hårt slag för hotellen, restaurangerna, taxi och alla andra inom turistnäringen. Beslutet att riva Stockholmsmässan är väldigt dåliga nyheter för den här näringen och kommer att innebära att många förlorar sina jobb.

Hur kommer det påverka er verksamhet? 

Vår verksamhet i Traveko Scandinavia och Oxbridge Live Media påverkas inte direkt då vi arrangerar mindre evenemang som får plats i de andra lokaler som idag redans finns i stockholmsområdet. Dock finns det en risk att det blir svårare att hitta rätt tidpunkt för evenemangen nu när fler ska konkurrera om de lokaler som finns. En annan risk är att priserna för att hyra lokaler går upp vilket i sin tur kan innebära att en hel mängd evenemang flyttar ut från Stockholm till andra städer. Även detta genererar då ett tapp för turistnäringen i Stockholm.

Ser ni någon naturlig köpare? 

Svårigheten med att hitta en köpare av mässverksamheten är ju att det inte finns någon lokal att bedriva mässverksamheten i. var ska de förvärvade mässorna arrangeras? De anläggningar som finns i Stockholmsområdet är ju väldigt mycket mindre än Stockholmsmässan och mässor som Möbelmässan, Allt för Sjön, Nordbygg, Formex med flera får helt enkelt inte plats i någon av de andra stockholmsanläggningarna. Det är ju också de här stora mässorna som genererar ett överskott, så kan man inte arrangera dessa så är det svårt att räkna hem ett förvärv.

Sedan är det också många av de övriga anläggningarna som redan har en tämligen full kalender, så även om vissa av Stockholmsmässans mässor kan få plats i en annan anläggning så ska det ju finnas lediga tider också. Det finns även en anledning till att mässorna på Stockholmsmässan går i Stockholm, så det är inte helt lätt att flytta dem till andra städer. Och en sådan flytt gynnar ju inte heller turistnäringen i Stockholm. Rivningen av Stockholmsmässan är det hårt slag för alla i branschen.

Hallå där…

Nils Englund Vd, Expohouse och styrelsemedlem i SES

9 mässprofiler om de brutala beskeden för Stockholmsmässan

Vilka konsekvenser ser du för expo-branschen?

För det första så är det i Expo branschen ingen nyhet, dialogen om hur vida Stockholmsmässans lokaler i Älvsjö ska finnas kvar eller bli påverkade av stadens byggplaner har pågått länge.

Nu verkar det ha kommit till ett beslut vilket väl är bra på sikt då Stockholmsmässans verksamhet vet mer om framtida förutsättningar och man lär väl intensifiera sökandet efter en nu lokal att bedriva verksamheterna i.

Gällande försäljningen av verksamheten kan det vara fullt möjligt att Stockholmsmässan i framtiden framgångsrikt kan drivas under kommersiellt ägande, detta finns det många exempel på runt om i Europa.

Dock behövs förutsättningar i form av en anläggning på sikt när nu fastigheterna i Älvsjö ska bli bostäder.

Politikerna i staden behöver i första hand bestämma sig om man ska ha en storskalig anläggning för den här typen an verksamhet i Stockholm.

Det finns ett stort värde för Stockholm som evenemangsstad att fortsatt kunna erbjuda förutsättningar att bedriva mäss och konferensverksamhet i stor skala.

Vi i Expo branschen hoppas och räknar med att man politiskt förstår värdet av att kunna arrangera storskalig mäss och konferensverksamhet i Stockholm då det driver stora värden till Stockholm i form av arbetstillfällen och intäkter inom hotell, restaurang och resebranschen.

Väljer man att inte skapa förutsättningar för fortsatt verksamhet kommer Stockholm med omnejd att förlora en stor attraktionskraft i konkurrens med andra storstäder i Sverige och Norden.
Andra storstäder i Sverige, t ex Göteborg, satsar stort på att skapa bättre förutsättningar för mässor, kongresser och affärsmöten samtidigt som Stockholm kommunicerar avveckling utan ny plan vilket såklart påverkar negativt.

Ser du någon naturlig köpare? 

Om Stockholms stad inte inom snar framtid kan presentera en plan för alternativa lokaler blir det sannolikt svårt att hitta en köpare av verksamheten och man riskerar då att tappa värdet i de mässarrangemang som idag bedrivs framgångsrikt.

Kommer SES agera på detta?

Ur ett SES perspektiv kommer vi i ett första skede att informera och diskutera detta med medlemsföretagen i olika forum för att det inte ska spridas felaktig information och rykten som ej stämmer och kan skapa oro.

På längre sikt vet vi ej i nuläget vilka åtgärder vi eventuellt kommer att arbeta med men det handlar såklart om att som branschorganisation driva på och påverka för att en lösning ska komma på plats.

Hallå där…

Henrik Johansson, Vd Easyfairs Nordic

Han blir ny vd på Easyfairs Nordic

Vilka konsekvenser ser du för expo-branschen?

Det är svårt att spekulera då det i dagsläget är oklart vad konsekvenserna blir för anläggningen och Stockholmsmässans eventportfölj. Vi ser Stockholmsmässans verksamhet som en otroligt viktig del i Stockholms och Sveriges mäss- konferens- och kongressutbud. Sjävklart hoppas vi att Stockholms stad också ser värdet av detta utbud och även i fortsättningen skapar förutsättningar för en stark mötesbranch i Stockholm och Sverige.

Hur kommer detta påverka din verksamhet?

Vi förväntar oss att kongresser och konferenser som bokar med lång framförhållning utvärderar andra alternativ på grund av den osäkerhet som nu råder och att Kistamässan är ett av dessa alternativ. I övrigt förväntar vi oss att både vår och Stockholmsmässans verksamhet rullar på som vanligt i närtid.

Ser du någon naturlig köpare? 

Det finns säkert många vägar att gå kring den portfölj av mässkoncept som Stockholmmässan driver. I dagsläget råder alltför mycket frågetecken för att göra  några meningsfulla spekulationer.

 

 

Redaktionen red@eventeffect.se

Läs mer:

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Peter Bengtsson: "Min roll här är att föra det legendariska Hamburger Börs in och vidare i nutiden"

Peter Bengtsson: ”Min roll här är att föra det legendariska Hamburger Börs in och vidare i nutiden”

Hamburger Börs har fått sig ett lyft. Med nya barer, restaurangmiljöer, totalrenovering av scenen med ny teknik och ljus hoppas man kunna matcha sina gäster på ett ännu bättre sätt. Eventeffects Elin Bisander tog en pratstund med Peter Bengtsson.

LIWLIG Group på frontlinjen för social hållbarhet

LIWLIG Group på frontlinjen för social hållbarhet

I en djupgående intervju med EVENTYR NINE YARDS Creative och Communication Chief Officer Niclas Rahm diskuterar vi vikten av social hållbarhet, byråns roll i hållbarhetsfrågan och hur kreativitet kan vara en katalysator för positiv social utveckling.

Så lyckades The Sales Conference leverera lika bra upplevelse digitalt som på plats

Så lyckades The Sales Conference leverera lika bra upplevelse digitalt som på plats

Annons

Med det nya hybrida landskapet medföljer nya spelregler och utmaningar för eventarrangörer. Efter pandemin har miljonfrågan varit hur du levererar likvärdig upplevelse digitalt som fysiskt, vilket har fått arrangörer att klia sig i huvudet. Årets upplaga av The Sales Conference lyckades med den bedriften genom att erbjuda en sensationell hybridkonferens på Globen Annexet i Stockholm.

Hitta din leverantör här!

Beställ vårt kostnadsfria nyhetsbrev






Eventpodden
Megasound
300x250 studio puck

Tips

  • ”Jag har lite svårt att artikulera upplevelsen av eventet då nivån är så otroligt hög och det sker saker för alla sinnen hela tiden”
  • Så tar du hjälp av AI för att skapa pitchar till sponsorer om ditt event
  • 39 tips på aktiviteter som lyfter företagets sommarfest
  • Vässa ditt event med stöd av Talarföreningens checklista
  • Konferensexperten: Så väljer du rätt mötesform
  • Lista: Lokala mötesarrangörer i Västergötland
  • 17 tips: Framgångsfaktorer för effektiva hybridmöten
  • 10 retoriktips – Experten bjuder på sina bästa råd och lite till
Världsutställningen Affordable Art Fair återvänder till Nacka Strand Möten & Event

Världsutställningen Affordable Art Fair återvänder till Nacka Strand Möten & Event

Annons

Torsdag den 5:e till söndag den 8:e oktober kommer Affordable Art Fair till Stockholm. Den ambulerande världsutställningen vill tillgängliggöra konst för alla, och temat ”Follow your art” hyllar kärleken till både konsten och medmänniskor. På NSME gör de sig redo att återigen ta emot mässan och dess besökare.

Upphandlingar

  • Svenska ESF-rådet upphandlar eventbyrå
  • Kommun upphandlar eventteknik
  • Upphandling av ramavtal avseende eventbyrå
  • Upphandling av högkvalitativa cateringtjänster till ett affärsvärde om 4 miljoner kronor per år
  • Myndighet upphandlar filmtjänster för 12 miljoner kronor

Eventarenan

Så lyckades The Sales Conference leverera lika bra upplevelse digitalt som på plats

Så lyckades The Sales Conference leverera lika bra upplevelse digitalt som på plats

Annons

Med det nya hybrida landskapet medföljer nya spelregler och utmaningar för eventarrangörer. Efter pandemin har miljonfrågan varit hur du levererar likvärdig upplevelse digitalt som fysiskt, vilket har fått arrangörer att klia sig i huvudet. Årets upplaga av The Sales Conference lyckades med den bedriften genom att erbjuda en sensationell hybridkonferens på Globen Annexet i Stockholm.

Inspiration

Snart nypremiär för biografen Rigoletto och dess lokaler

Snart premiär för biografen Rigoletto med nytt koncept

Inspiration

Den stora nypremiären går av stapeln fredagen den 15 december. Med det nya konceptet Mer än bara film blir det utöver biofilmer och galapremiärer, stort fokus på musik, event, mat, dryck och helhetsupplevelsen.

La Botanica i Mall off Scandinavia – "Sveriges största julbord"

La Botanica i Mall off Scandinavia – ”Vi har Sveriges största julbord”

Inspiration

Eventeffect gjorde ett besök hos La Botanica, en ny och imponerande evenemangslokal som erbjuder en unik kombination av konferensmöjligheter, stort eventcenter med roliga aktiviteter och en gigantisk buffé.

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Företagsevent lyfter i vintermiljö

Hallå där...

Fredrik Björkman är försäljningschef på Copperhill Mountain Lodge, ett designhotell i Åre som är en del av Petter Stordalens Nordic Hotels & Resorts . Nu delar han med sig av hur bra ett event kan bli – i vintermiljö.

Ruff lanserar moderna lokaler för event och konferens

Ruff nyöppnar med moderna lokaler för event och konferens

Inspiration

Golfloungen Ruff öppnar nu åter sina dörrar efter en omfattande renovering. Belägen vid Scandic Ariadne i Stockholm, närmare bestämt i Frihamnen, har denna populära destination för golfentusiaster genomgått en betydande uppgradering. Investeringen i uppgradering av lokaler är en effekt av den växande och positiva trend som inomhusgolfen nu upplever.

Silent Yoga blir en del av programmet på Allt för hälsan

Silent Yoga blir en del av programmet på Allt för hälsan

Inspiration

Silent Events är en stor hit i stora delar av världen, framför allt i New York, Kalifornien, Los Angeles, Berlin, Sydney och London. Många känner säkert igen konceptet från disco- och klubbsammanhang men tekniken har många fler användningsområden än så.

Svenska Möten tar nio nya anläggningar som utvald mötesplats

Svenska Möten tog in nio nya anläggningar under oktober

Inspiration

Svenska Möten hjälper företag och organisationer att hitta konferensanläggningar som matchar deras krav vad det gäller allt från läge, miljö, hållbarhet och säkerhet. Som ett verktyg för detta har Svenska Möten ett klassificeringsprogram som innebär att ett antal anläggningar i Sverige, som genomgått och klarat de högt uppsatta kraven, blir ”UTVALD AV SVENSKA MÖTEN”.

Elite Hotels of Sweden och Joe Labero i ett exklusivt samarbete

Elite Hotels of Sweden och Joe Labero i ett exklusivt samarbete

Inspiration

Nu inleder Elite Hotels of Sweden och Joe Labero ett exklusivt samarbete där man med start den 3:e december sätter upp A Magical Christmas – en förtrollande dinner show på Elite Hotel Marina Tower.

Paraply lanserar en visionär hybridarena i Karlshamn

Paraply lanserar en visionär hybridarena i Karlshamn

Inspiration

The Pot Karlshamn är en visionär hybridarena belägen vid Östra Piren, med en spektakulär huvudarena, flexibla ytor. Och med en kapacitet om 300 sittplatser, definierar detta ambitiösa projekt framtidens mötesplatser där den fysiska och digitala världen harmoniskt sammanflätas.

Agdas STHLM – ny konferens, restaurang och festvåning

Agdas STHLM – ny konferens, restaurang och festvåning

Inspiration

Stockholms innerstad får nu en ny, spännande mötesplats i form av Agdas STHLM. I helt nyrenoverade lokaler, som tidigare varit stängda för allmänheten, slår Agdas upp portarna för konferens, restaurang och evenemang med högkvalitativ mat. Bakom satsningen på Regeringsgatan 107 står Carotte.

Konsten att få internationella talare till Värnamo

Konsten att få internationella talare till Värnamo

Destination

”- Well… I hardly know where we are? In the middle of nowhere… there are trees everywhere I turn! However it is beautiful and nowhere near the events I usually attend. The Swedes are detailed, well prepared and there is a welcoming and warm atmosphere. This is my second time here…” KeyNote Speaker Mels Terlouw, varumärkesexpert influgen från Holland.

Vill du generera fler deltagare till era event och minimera no-shows?

Vill du generera fler deltagare till era event och minimera no-shows?

Annons

Då har Antonia på Lyyti två kommande webbinarium för dig!

TOPPJOBB

Lediga Jobb

  • Eventkoordinator till Gröna Lund!
  • VD till Sunlight Hotel i Nyköping
  • Branschens roligaste Hotelldirektörsjobb i Malmö och Lund
  • Projektledare inom event hos Alm Event & Dekor
  • On Air söker Head of Production
  • Nu växlar vi upp…

Hitta din nästa medarbetare

Exponera din platsannons här!

Aktuellt från Eventbyråer

Eventpodden

Oscar Durling och Lennart Wallander gästar Eventpodden

Eventbyrå

Här kan du lyssna till avsnitt #71 ”Good Old days ahead”

Koncept & Event arrangerar Hemnets bostadsgala - Guldhemmet

Koncept & Event arrangerar Hemnets bostadsgala – Guldhemmet

Eventbyrå

Guldhemmet är Sveriges största bostadsgala och genomförs årligen av Hemnet. Galan hyllar och sätter strålkastarljuset på extraordinära prestationer bland fastighetsmäklare och bostadsutvecklare från året som gått. Den 7 mars 2024 är det dags för den femte upplagan av galan och arrangörerna är eventbyrån Koncept & Event.

Eventbyrå expanderar med nytt kontor i Umeå

Eventbyrå expanderar med nytt kontor i Umeå

Eventbyrå

Byrån är nu lokaliserade i både Stockholm och Umeå och strävar att fortsatt vara en brobyggare mellan Norrland och övriga Sverige som länge varit deras expertisområde.

Mest läst

De mest spelade jullåtarna

De mest spelade jullåtarna

Årligen sammanställer Stim listan över de tio mest spelade jullåtarna. Och äntligen får vi svar på frågan – är det samma trogna klassiker som ligger i topp i år igen?
Årskrönika från Sabina Jonsson: 2024 kanske blir ett år av revansch för oss i branschen

Årskrönika från Sabina Jonsson: ”2024 kanske blir ett år av revansch för oss i branschen”

2023 närmar sig sitt slut. För att summera det gångna året, skulle jag säga att det varit ett lärorikt år. Ett år där jag fått stanna upp och granska mig själv och vår verksamhet, vad är vi bra på? Hur kan vi bli bättre? Hur ska vi göra för att sticka ut?
Snart nypremiär för biografen Rigoletto och dess lokaler

Snart premiär för biografen Rigoletto med nytt koncept

Den stora nypremiären går av stapeln fredagen den 15 december. Med det nya konceptet Mer än bara film blir det utöver biofilmer och galapremiärer, stort fokus på musik, event, mat, dryck och helhetsupplevelsen.
Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna

Anna Bauer – från golfproffs till affärskvinna

Anna Bauer har både hunnit med att spela golf i landslaget, jobba som sportreporter och eventskapare. Nu axlar hon rollen som affärschef på Sveriges nyaste mötesanläggning Scandinavian XPO.
teambuildingaktivitet

Lista: Teambuildingaktiviteter för din kick-off

Syftet med teambuilding är att svetsa samman företagsgruppen. Här tipsar Eventeffect om ett urval av aktiviteter som lyfter din nästa kick-off.

Branschfolk

Marcus Baker Mässbolaget – Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Nya utmaningar för mässbolag när branschen kick-startat!

Branschfolk

Nu är mässor och event tillbaka och entusiasmen är stor efter nästan två års lock down. För många av mässföretagen har det blivit en kickstart som inneburit utmaningar. Det är kortare tidsmarginaler och önskemålen ser nu annorlunda ut.
– Det är ett högt tryck bland företag att exponera sig och fler vill nu visa sig på marknaden, både i Sverige och internationellt, vilket är superroligt, säger Marcus Baker på Mässbolaget.

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Ahmed Abdirahman: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Ahmed Abdirahman.

Eventyr firar 25 år – expanderar och utökar ägargruppen

Möt Sofi Franzén: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Sofi Franzén.

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Möt Chris Pettersson: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Chris Pettersson.

Mia Stuhre: Så lyckas du med ditt digitala evenemang under Almedalsveckan 2021

Möt Mia Stuhre: Nominerad till Narrenpriset 2022

Almedalen

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Mia Stuhre.

Simon Strandvik: “Vid en nystart tenderar man att tänka innovativt och annorlunda”

Möt Simon Strandvik: Nominerad till Narrenpriset 2022

Branschfolk

I år är fem kandidater nominerade till utmärkelsen Narrenpriset som är eventbranschens äldsta individuella pris. Det delas årligen ut av Svenska Eventakademin till en person inom event- och mötesbranschen. Vinnaren koras av ledamöterna i akademin vid en ceremoni på Eventmässan i Kista 22 februari 2023. Här möter du Simon Strandvik.

Folk i karriären

Isatou Keitta ny Business Development Coordinator på Hybridbyrån Homage

Isatou Keitta ny Business Development Coordinator på Hybridbyrån Homage

På nytt jobb

Isatou kommer senast från nätverket All of us, där hon arbetat som verksamhetschef. Dessutom är hon co-moderator för Diversity or Die, där hon utbildar kommunikationsbranschens chefer om mångfald och representation för att göra branschen bättre.

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

Bilal Said axlar rollen som Sales Manager på Skeppsholmsgruppen

På nytt jobb

Bilal Said har solid bakgrund inom MICE, senast från Scandic där han hade rollen som Inhouse Sales Agent. Bilal tillträdde sin roll som Projektledande Sales Manager den 6 november.

Martin Roos ny vd för Upplev Norrköping

Martin Roos ny vd för Upplev Norrköping

På nytt jobb

Den 1 januari 2024 tillträder Martin Roos som vd för Upplev Norrköping. Han har under de senaste åren jobbat som senior platsstrateg på Placebrander och vd för Destination Eskilstuna. Många känner också igen honom som tidig medlem och manager för bandet Kent.

Gästskribenter

Krönika: Let’s get physical!

Krönika: Let’s get physical!

Gästskribent

Framtidens viktigaste komponent  i allas Varumärkesstrategier!

Johnny Sundin

Debatt: Vi behöver fler ljushuvuden!

Gästskribent

Trots all kunskap som finns om vikten av att en presentatör skall få bästa möjliga förutsättningar att kunna framföra sitt budskap så missar 9 av 10 konferensanläggningar i Sverige att sätta ljus på det viktigaste instrumentet av alla – människan framför publiken! Den för stunden viktigaste bäraren av budskapet i rummet. Berättaren. Kommunikatören. Katalysatorn. Talaren. Moderatorn. Chefen. Kunden. Den som skall beröra!

Mötesexperten: Vågar du välja?

Fredrik Bauer: Vem ska gå på dina möten?

Gästskribent

Microsoft berättade nyligen att deras AI inte bara kan samla och analysera stora mängder information utan också gå på dina möten i ditt ställe. I den här krönikan spanar mötesexperten Fredrik Bauer om framtidens möten och vad du behöver göra redan idag.

Gunnar Söderberg: Fem tips om hur du stärker upplevelsen av ett event

Enkel lösning på knö istället för kö

Gästskribent

När jag flyttade till Göteborg förvånades jag över att folk gick på bussar genom alla olika dörrar på bussen, ofta innan alla som ville ens hunnit ut. Nu har de ändrat så påstigning endast får ske framme vid föraren. Jag väntar på att kulturen ska bli som när jag växte upp utanför Stockholm. Där stod alla i en välordnad kö, istället för att i Göteborg vänta på att bussen kommer utspridda över hållplatsen i klumpar och sedan som det heter här knö sig in.

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Debatt: Hummingbird eller Hummingbird?

Gästskribent

Jag har reflekterat kring vårt varumärke sedan förra veckan då jag hade ett intressant samtal med en av grundarna till Eventeffect. Anledningen till samtalet var att Eventeffect hade listat de största eventbolagen i Sverige med omsättning från 50 miljoner och uppåt.

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Krönika: Nyckelrollen för succé i konferenser och event

Gästskribent

Har du tänkt på vilken avgörande roll en moderator har för framgången och resultatet från ett möte?

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Nio tips för att lyckas med panelsamtal i Almedalen

Gästskribent

Business, bubbel och babbel. Tre obligatoriska ingredienser för en klassisk almedalsvecka där det sistnämnda, alltså babblet, ofta förpackas i form av panelsamtal i mängder. Och vi kan nog alla vara överens om att de där panelsamtalen inte alltid blir helt hundra. Här kommer några av Talarföreningens erfarna moderatorer med sina nio bästa tips för ett lyckat panelsamtal i Almedalen.

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Krönika: Skriv något om hållbarhet, sa chefen

Eventbyrå

Byråvärlden är enkel på många sätt. Vi säljer tid, erfarenhet, kompetens och talang. En tjänst. Hur vi än kämpat och försökt så ser byråerbjudanden luddiga och lika ut. Fråga bara en kund så får du se.

Hur skapar vi tryggare event och möten?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som besökare tänka på?

Gästskribent

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Föreningar och organisationer. Alla möts på en och samma plats. Som besökare är Almedalen en väldigt speciell plats där du har ett ansvar att se om dig själv och dina kollegor, så att ni alla kommer hem tryggt och säkert.

Konferensresa ansågs skattepliktig

Rättsfall: Konferensresa ansågs skattepliktig

Gästskribent

Kammarrätten i Sundsvall har i flera avgöranden den 17 mars 2023 fastslagit Skatteverkets ursprungliga beslut avseende förmånsbeskattning och skattetillägg kopplat till deltagande i en konferensresa.

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Trygga event i Almedalen – Vad ska du som arrangör tänka på?

Almedalen

Almedalen är en av de viktigaste (om inte DEN viktigaste) demokratiska mötesplatsen vi har i Sverige. Politiken och näringslivet. Avlönade och ideella. Myndigheter och media. Alla möts på en och samma plats. Ur ett säkerhetsperspektiv är Almedalen en väldigt speciell plats där man som arrangör har ett stort ansvar att se till att eventet ni arrangerar är tryggt och säkert.

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

Vi har hindrat 1642 ton Co2 att nå atmosfären – men vi är inte nöjda än!

EVENTYR NINE YARDS

När vi skapade vår långsiktiga strategi att bli Nordens ledande eventbyrå 2023 så var hållbarhet ett område som vi gav stort utrymme i planen. Ingen aktör i vår bransch hade gått hela vägen på det här området och vi ville erbjuda ett alternativ där det skulle vara enkelt för kunden att välja rätt – och på så sätt göra mindre påverkan på vår planet.

Stärk företagskultur genom teambuildingaktivitet - 5 tips från Karin Dufva

Stärkt företagskultur genom teambuildingaktivitet – 5 tips från Karin Dufva

Annons

Vill ni förbättra ert resultat, vara framgångsrika och ha välmående personal? Då är en stark företagskultur A och O! Ett sätt att främja företagskulturen och stärka gemenskapen är att satsa på teambuildingaktiviteter och kickoffs under året. Det finns såklart en uppsjö med olika aktiviteter utifrån olika budgetar, årstid och ambitionsnivå.

Eventeffect.se | NYHETER | INSPIRATION | VERKTYG | UNDERSÖKNINGAR | UTBILDNING
Oberoende nyheter och verktyg för dig​ som jobbar med event, konferenser och ​mässor​
Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.
Ansvarig utgivare: Victor Träff