Att mötas på riktigt är något som hotellkoncernen Strawberry ser som en självklarhet. För kommersiella chefen Christian Borg är det tydligt att digitala alternativ aldrig kan ersätta det fysiska mötet.
– Att ses på riktigt är viktigt. Digitala möten kommer aldrig att kunna ersätta fysiska möten mellan människor. Därför fortsätter vi att bygga, köpa eller knyta till oss hotell med bra möteslokaler i hela Norden, säger han.
Ett aktuellt exempel är det nya hotellet Skywalker på Arlanda, som kompletterar de tre befintliga hotellen i området. Med både omfattande mötesfaciliteter och boende ser Borg hur satsningen optimerar driften, maximerar kapaciteten och skapar goda förutsättningar för möten och event.
– Det är dessutom oerhört kul att se att efterfrågan på bra mötesanläggningar fortsätter att öka. Det skapar förutsättningar för oss att investera i förstklassiga anläggningar.
Att investera i mötesytor är något som präglar Strawberrys strategi mer än hos många andra aktörer i branschen.
– Strawberry är ett bolag som har växt i sitt DNA. Vi växer genom förvärv av befintliga fastigheter och genom att bygga nytt. En stor del av vår vinst återinvesteras kontinuerligt i renoveringar och underhåll för att säkerställa att alla mötesanläggningar är moderna, flexibla och tekniskt uppdaterade för att hantera alla typer av möten, säger han.
Just nu pågår flera projekt där hotell inom Home-kedjan renoveras och byggs ut, och kommande år väntar fler satsningar på de större mötes- och eventhotellen.
När det gäller enskilda platser framhåller Christian Borg både Göteborg och Arenastaden i Solna.
– I Göteborg har vi skapat en destination med stor möteskapacitet och gott om hotellrum, vilket gör staden till ett idealiskt val för kongresser och stora mässor. Dessutom i fantastiska miljöer som till exempel det 100-åriga posthuset och Draken på Järntorget, säger han.
Han beskriver även Arenastaden som något unikt.
– Alltså, hur många hotellkoncerner kan egentligen stoltsera med en egen arena? Strawberry Arena är en oöverträffad plats för att skapa alla typer av event – från scenproduktioner och showrooms till mingel och TV-galor. Det är bara fantasin som sätter gränser.
Läget är en viktig faktor. Med direkt access till Mall of Scandinavia och pendeltåg är platsen lättillgänglig.
– På boendesidan har vi allt från plånboksvänliga Comfort Hotel Solna till Quality Hotel. Vi har till och med lägenheter med utsikt över Råstasjön för den som planerar att bo lite längre och vill ha balkong och kök.
Satsningen på Strawberry Arena handlar om mer än sport.
– Strawberry Arena är mer än bara Sveriges nationalarena – det är en fantastisk mötesplats med nästintill obegränsade möjligheter. Där arrangeras en mängd unika event årligen, från konserter och mässor till konferenser och galor, och vi vill se ännu mer av den typen av spännande och nya format i framtiden.
Med öppningsbart tak, flyttbara golv och toppmodern teknik kan arenan skräddarsys för de flesta typer av evenemang.
– Oavsett om det handlar om stora scenshower, omfattande mässor eller mindre workshops, strävar vi efter att ge våra företagskunder en arena där de kan skapa oförglömliga upplevelser.
Genom Red Carpet-konceptet vill Strawberry även förhöja besöksupplevelsen ytterligare.
– Det erbjuder exklusiva förmåner och en besöksupplevelse som börjar långt innan själva eventet. Strawberry Arena är en plats där endast fantasin sätter gränser för vad som kan skapas.
Av: Elin Bisander