I ganska många år nu har vi pratat mycket om olika generationer. Gen X, Y och Z. Hur de är, vad de gillar, att de är framtiden – och att när de unga tar över, då kommer de gamla få problem, för de är inte som oss.
Jag är född 1988. Sett i ett generationsperspektiv skulle jag förenklat säga att jag tillhör den äldsta generationen som vuxit upp från skolålder med “ny teknik”. Ungefär samtidigt som jag började skolan började datorn landa i hemmen, internet etablerade sig under lågstadiet och vi använde sociala medier redan på högstadiet. Inte Instagram, TikTok, LinkedIn eller Facebook – men Lunarstorm, Playahead och MSN Messenger.
Då var det stora skiftet internets inträde. I dag pratar vi om AI. Tiderna förändras, förutsättningarna också. Det vi vet i dag kanske inte är sant i morgon. Samtidigt matas vi i ett hysteriskt tempo med information, rekommendationer och fakta – eller ”fakta” – från alla möjliga håll. Frågan blir allt svårare att besvara: vad är egentligen sant?
När jag pratar med min mormor om saker som händer i världen refererar hon till vad som står i tidningen och vad som sägs på nyheterna på tv. För henne är det sanningen. Jag vill nästan att hon har rätt, för det finns något tryggt i det.
Men vi vet att världen inte fungerar så längre. Det pågår en intensiv debatt om medier, public service och ansvar. Det räcker att jämföra hur olika medier rapporterar om samma händelse för att förstå att perspektiven skiljer sig – ibland kraftigt. Med AI-utvecklingen går det dessutom allt snabbare att skapa och sprida vinklat eller falskt innehåll.
Jag brukar titta på Agenda i SVT nästan varje söndag. Nästan varje avsnitt behöver de rätta något från tidigare program – saker som sagts, klipp som visats, citat som saknat kontext. Det är inte illvilja, utan ett tecken på hur svårt det har blivit att navigera rätt i tempot.
Ibland tänker jag att det måste vara skönt att vara mormor. Att inte känna till alla alternativ att tro på. För någonstans kokar hela det här ofantliga bruset ner till en enda fråga: vad är egentligen sant – och vem bestämmer det?
Jag minns en filosofilektion i gymnasiet där vi pratade om sanning och fakta. Den filosofiska definitionen av sanning var något som berättas av tre, av varandra oberoende, källor. Frågan är bara vem som är oberoende i dag – och hur man ska hinna vara kritisk när allt går så fort.
För det är lätt att skapa innehåll. Det är lätt att nå ut. Och det är lätt att vrida innehållet så att det passar det egna narrativet. Allt går fort. Väldigt fort.
För några år sedan hade vi Stefan Löfven som föreläsare på Stora Ledarskapsdagen. Han sa att den största skillnaden mellan hans första dag som ordförande på IF Metall och hans sista dag som statsminister var farten. På IF Metall hade de som princip att de hade ett ”mediedygn” på sig att uttala sig när något inträffade – tid att förstå, analysera och formulera sig.
När han avslutade sitt uppdrag som statsminister var samma tidsfrist nere på en ”medietimme”. Tog det längre tid än så blev man kritiserad för att vara långsam eller otydlig.
Det här är inte bara politikens klimat. Det är det klimat vi alla lever i – och framför allt det klimat som yngre generationer växer upp i. Effekten blir låg tillit till vad som är sant. Yngre generationer avgör i hög grad själva. De vill ha valfrihet, flera perspektiv och är vana vid tempot, även om de inte alltid vill ha det.
Här någonstans kommer kopplingen till vår bransch. Och varför jag är övertygad om att event som kanal bara kommer att växa sig starkare.
Event och upplevelser är saker som man faktiskt vet är sant. Det händer live, framför våra ögon. Upplevelser är till stor del känslor – och det är känslor vi minns. Vi minns inte allt som sägs på scenen, men vi minns hur det som sägs får oss att känna.
För unga i dag är AI-genererat content ofta ointressant just för att det inte är äkta. På samma sätt som min generation inte ville bära fejkade märkeskläder, vill de yngre inte konsumera fejkat innehåll.
Det här är vår nya spelplan. Den är komplex – men också en enorm möjlighet. Vår kanal kommer inte ifrågasättas på samma sätt när det gäller trovärdighet. Den är live. Den är mänsklig. Den är på riktigt.
Samtidigt händer det mycket i vår bransch. Det sägs att den håller på att konsolideras. Där håller jag inte med. Jag ser ett generationsskifte, drivet av behovet att anpassa sig till ett nytt medieklimat, ett nytt tempo och modernare målgrupper. Att vi plötsligt ser många samgåenden och uppköp på kort tid är ingen slump – det är en effekt av att spelplanen förändras snabbt.
Jag tror att vi kommer se en stark tillväxt inom event och upplevelser. Traditionella möten kommer sannolikt minska, medan det mer kommunikativa och varumärkesbyggande – internt och externt – kommer att öka. Det kommer göras fler och mer ambitiösa event. Samtidigt kommer beställarna bli fler från en ny generation.
Därför måste tröskeln sänkas. Jag pratar inte om dyrt eller billigt, utan om värde. Yngre generationer söker värde i allt de gör. De är tränade i att navigera genom bruset genom att söka sanning, äkthet och relevans.
De är ointresserade av otydliga erbjudanden och prisbilder. De vill inte höra självgoda utgjutelser om kreativ höjd och de vill inte betala för stora team som sitter och tänker. De vill köpa ett format, med ett innehåll som skapar en känsla – och betala för ett resultat. Kreativitet och strategi är fortfarande avgörande, men bara när de skapar upplevt värde.
Vår bransch är tuff. Förväntningarna är höga. Därför är det så viktigt att hela tiden utvecklas och bli bättre. Den som inte förnyar sig blir omsprungen. Men just därför är det också en bransch full av möjligheter – för dem som förstår sin samtid och sin framtid.
Avslutningsvis vill jag vara tydlig med en sak: för mig handlar generationsperspektivet inte om ålder. Det handlar om inställning. Det finns många äldre människor som är extremt nyfikna på ny teknik, nya beteenden och unga generellt. Som vill fortsätta utvecklas genom hela karriären. I min syn är dem i praktiken en del av en yngre generation.
Niklas Åström
CEO, K&E Studios – The New Generation Event Agency
Niklas Åström, CEO & Founder K&E Studios




