Jag gjorde som troligen hälften av krönikörerna:
Jag lät en AI-app svara på frågorna EventEffect hade om året som kommer. Efter det kommer min krönika för i år. Frågorna gällde, och AI svarade:
Utmaningar
Hållbarhet: Ökad efterfrågan på hållbara och cirkulära evenemang kräver nya strategier för att minska avfall och miljöpåverkan.
Teknologisk integration: Att hålla sig uppdaterad med den senaste tekniken, som AI och 5G, blir avgörande för att förbättra deltagarupplevelsen.
Trender och Innovationer
Virtuella och hybridevenemang: Dessa fortsätter att växa i popularitet tack vare deras bekvämlighet och tillgänglighet.
Dataanalys: Användning av data för att personalisera upplevelser och mäta framgång blir allt viktigare.
Trender
Artificiell Intelligens och personalisering.
Extended Reality-teknologier som kombinerar VR och AR kommer att sudda ut gränserna mellan fysiska och digitala upplevelser
Hybridformat och digitalisering. Integrationen av fysiska och virtuella element fortsätter att utvecklas, med nya plattformar som möjliggör sömlösa hybridevenemang. Automatisering och datadriven optimering
Automatisk dataanalys hjälper till att optimera resursanvändning och förbättra eventupplevelsen.
Optimering av Event
Företag kan använda avancerade teknologier som AI för att skapa skräddarsydda upplevelser och förbättra effektiviteten i eventplanering.
Skillnader 2025
Eventarrangörer kommer sannolikt att fokusera mer på hållbarhet och teknikintegration, vilket förändrar hur evenemang planeras och genomförs jämfört med idag
Tack AI för svaren. Pröva själva och se vad ni får för svar och jämför.
Här är årets spaning:
Cirkulär är ett ord som kommer gälla 2025.
Begreppet betyder mycket mer än bara återvinning. Det kan betyda att även innehåll går runt, runt. Inte alltid en fördel om det mesta blir likt, strömlinjeformat och tyvärr …tråkigt.
Mina playlists på Spotify går ofta runt på samma låtar då algoritmerna väljer ”liknande” låtar. Jag har massor av listor baserade på mitt lyssnande som innehåller samma låtar. Syftet var väl att blanda så det blir intressant. När Bill Withers låt ”Lovely Day” är med i 9 av 10 listor börjar man undra. Visst gillar jag soul i den äldre skolan, men ärligt talat …
Att skriva promptar kommer bli 2025 år viktigaste kunskap om du vill nyttja mer än 5% av kapaciteteten av AI. Tekniken är spännande men gör att många resultat blir väldigt lika.
Vad jag menar är att mycket i samhället blir en kopia/upprepning, då många googlar/söker/ frågar samma sak och tekniken lär sig att svara på samma fråga. Utan större variation. Det innebär att mycket kommer bli likadant.
Därför kommer det kreativa bli viktigare än någonsin, just för att vi har får många hjälpmedel som i sin tur gör att inget blir unikt.
Jag har under min karriär i eventbranchen ansetts som en kreativ person. Jag har älskat att skapa event som lyfter en idé, höjer en produkt, stödjer en tes eller gör en organisation starkare. Att jag efter pandemin trappat ner rejält och enbart satsar på mina egna eventproduktioner med mitt varumärke Soul Train är en konsekvens av att jag tycker branschen blivit för cirkulär. Det går bara runt. Det har blivit förutsägbart.
Alla köper upp alla. Ett par stora byråer äger nu de flesta tongivande personerna i branschen. Man vill vara störst och bäst. Man vill ha de ”fetaste” konton som finns.
Man har en stor organisation. Precis som reklambranschen var för 20 år sedan. Jag kan tycka att reklam numera är fruktansvärt tråkig och usel. Att eventbranschen ska gå samma väg och hamna på ”Elefantkyrkogården” är inte självklart, men jag är orolig.
Så sorry. Jag tror inte på det. Inte på sikt. Jag tror på små enheter, med ett mindre antal personer som skapar idéer och koncept utan att finnas i en stor organisation där det är lätt att fastna i det ”stora” tänket och då tappa kreativiteten och nyskapandet.
När jag jobbade på den relativt lilla Eventbyrån Imagine 2006-2010 slogs vi ofta mot de stora. Men vi vann många uppdrag på att vi var mer kreativa än andra. Vi vann årets byrå två gånger på de fyra åren. När jag kört helt egen verksamhet har globala bolag valt mig som producent istället för ”fina byrån” då de ville ha det kreativa.
Inte den stora maskinen med allt vad det innebär, på gott och ont.
Eventbranschen har i min uppfattning blivit cirkulär även gällande idéerna, och det är snarare det tekniska som sticker ut, än budskapet eller konceptet. Bra förpackning men trist innehåll. Låt inte AI lura dig att tro att tekniken hjälper dig med att skapa något nytt och kreativt. Den förpackar. Den bländar. Den roar. Men det är själlöst. Och det AI gör kommer upprepas. Om och om igen men i olika förpackning …
Här är min spaning på EventEffects frågor 2024:
Utmaningar?
Kreativiteten blir sämre på grund av tröghet i de stora organisationerna.
Trender?
Kreatörer med nytänk och fokus på själ blir de nya ”rockstjärnorna” i Eventbranschen. Optimering av Event?
De som blir bäst på att skriva promptar kommer få hjälp av AI för att skapa smarta fördelar för optimering.
Skillnader 2025?
Kreatörerna. Som jag hoppas finns därute fortfarande, bakom promptar och stora organisationer. Det är dom som kommer göra riktig skillnad.
Anders Müller/Producent.
Soul Train Party. www.soultrainparty.se, www.linktr.ee/soultrain