Hallå där… Patrick Walldén vd för Bang Agency och Brand Arena Nordic Group, som tackat ja att leda juryarbetet för utmärkelsen Årets Eventchef.

Vem är du och vad gör du i branschen?
Född i Örebro och växte sen upp i Linköping. Bor nu i Nacka och jobbar i Stockholm. Har över 20 års erfarenhet av upplevelsebaserad kommunikation samt att grunda och driva olika byråer. Patrick grundade PS Communication som var Sveriges största event & kommunikationsbyrå under många år. När den byrån var som störst hade vi en årsomsättning på 365 miljoner SEK med 160 heltidsanställda kollegor på 5 olika kontor i tre länder, berättar Patrick. Namnet PS kom från initialerna i Patrick och Stefan, som grundade byrån. Idag har den byrån ett mer nischat erbjudande och har krympt rejält sen alla vi grundare och många nyckelpersoner lämnade byrån, avslutar Patrick.
Vad har du för utbildning?
Har studerat statsvetenskap samt olika språk på Stockholms Universitet. Utöver det Poppius. Började sin karriär som journalist på Östgöta Correspondenten och sen Eurosport Nordic.
Sen har jag också jobbat inom Försvarsmakten med olika informationsprojekt och även några år inom Spies Rejser, tillägger Patrick.
Hur kom du in i branschen?
När jag jobbade på TV-kanalen Eurosports marknadsavdelning kom jag i kontakt med olika typer av event. Bland annat Olympiska Spel men även X-Games som då var ganska nytt. Det öppnade mina ögon för potentialen i upplevelsebaserad kommunikation. Jag haft mycket glädje av min bakgrund från redaktionell kommunikation i dessa tider när relevant content ofta är nyckeln till framgång i många av våra kunders kampanjer, berättar Patrick.
Vad gör du nu?
Tillsammans med ett fantastiskt gäng av gamla och nya kollegor har vi bildat kommunikationsbyrån BANG Agency. Byrån ingår i Brand Arena Nordic Group som samlar fler duktiga kommunikationsbyråer inom event, reklam, film, PR och digital kommunikation i de nordiska länderna.
Vilka andra uppdrag har du i branschen?
Jag har varit ordförande och styrelseledamot i över 5 år för branschföreningen SES som då hette SEFS. Jag är fortfarande aktiv i valberedningen för SES, sen undervisar jag också i eventmarknadsföring på FEI (Företagsekonomiska Institutet), berättar Patrick.
Varför brinner du för uppdraget som juryns ordförande?
Precis som många andra inom upplevelsebaserad kommunikation ser jag mitt jobb mer som en livsstil och inte bara ett jobb. Med mer än 20 år som konsult och entreprenör vill jag gärna ge tillbaka till vår industri. Det jobbar så otroligt många duktiga personer med det vi gör. Det ska bli en ära att samla en grupp duktiga jurymedlemmar som företräder vår mångfasetterade bransch på ett representativt och trovärdigt sätt.
Vad tror du att utmärkelsen Årets Eventchef kan göra för branschen?
Det är viktigt att lyfta fram duktiga personer som är beställare av olika typer av eventkommunikation. Utan dem skulle många verksamheter inte existera. När vi hyllar kompetenta, modiga och kreativa eventchefer så kommer deras fina arbete bli synliggjort på deras arbetsplatser och på så sätt säkerställer vi ännu mer investeringar i vår bransch. När de blir hjältar internt så är det bra för oss alla.
Berätta om ett lyckat event du jobbat med?
Eftersom jag jobbat med event och kommunikation i över 20 år så är det svårt att välja bland hundratals fina projekt. Men jag väljer Volvo Ocean Race, av flera skäl.
Dels eftersom det är ett projekt jag haft förmånen att jobba med ett flertal gånger. Både åt Ericsson Racing Team i Volvo Ocean Race, såväl som åt alla Volvo bolagen. Det som gjort projektet så lyckat är dels att projektet integrerats fullt ut i Volvobolagens organisationer. Från försäljning, marknadsföring till produktutveckling och PR till samhällsansvar och hållbarhetskommunikation på global nivå. Som byråkonsulter har vi fått möjlighet att jobba fullt ut med brand experience i Volvo Ocean Race. Från designade fysiska varumärkesmiljöer till digifysiska upplevelser som levandegjorde Volvos varumärke över hela världen.
Om utmärkelsen Årets Eventchef:
Målsättningen är att lyfta fram individer på köparsidan som agerar framgångsrikt och professionellt utifrån ett antal ledord som fastställs av utmärkelsens jury. Teamet på Eventeffect som står bakom utmärkelsen kommer ha ett öppet nomineringsförfarande på sajten Eventeffect.se, där byråmedarbetare, branschfolk och kollegor kan nominera kandidater i ett öppet formulär. Av alla nominerade väljs toppkandidater ut utifrån ledorden av oss på Eventeffect och därefter koras en vinnare inom varje kategori av en jury bestående av ett tiotal personer som alla har en gedigen erfarenhet från branschen.
Tre vinnare kommer presenteras på Mötesbaren centralt i Stockholm under november:
Årets Eventchef B2B
Årets Eventchef B2C
Årets Eventchef B2G
Under maj och juni kommer du kunna lära känna övriga medlemmar i juryn för Årets Eventchef i liknande personprofiler.