
– På Mässmix har vi märkt av att det är vanligt just nu med unika lösningar och design för kunden, speciella önskningar och förslag som är väldigt kundanpassat och unikt. Den ena montern är inte lik den andra. Kunden vill hitta på något nytt och spännande, man vill ha något som lyser upp montern och förstärker budskapet. Vi gjorde bland annat en perkolator på 2,5 meter – det är ett unikt exempel där kunden vill göra något speciellt med sin monter, säger Stefan Bondesson.
Han berättar sedan att det händer mycket inom området digital teknik och att storformat med bilder och skärmar blir allt populärare. Även profilsystem ihop med snickerier kommer vara hett under 2016.
– Det är kundunikt, man kombinerar olika material, ihop med digitala lösningar och montersystem. Man gör en combo med en rad olika system och det ställer högre krav på oss som leverantör, säger Stefan Bondesson.
Fler mindre mässor
Fler mässor och event arrangeras på andraplatser än de traditionella mässhallarna.
– Man lägger pengar på mässor, och då vill man göra något bra av det. Man väljer ut sina mässor med/r noggrant nu för tiden. Om konkurrenterna är med, vill man också vara på plats och det är mer viktigt var på mässan man står, beroende på var konkurrenterna har sina montrar, berättar Stefan Bondesson och fortsätter:
– Vi märker också av fler att mindre event/mässor arrangeras på andra platser än traditionella mässhallar. Vi bygger mycket på andra ställen än de traditionella mässhallarna i Stockholm och Göteborg. Det har blivit vanligare att arrangera mässor i olika arenor, hotell och konferensanläggningar. Det är också vanligt att man slår ihop fler mindre mässor till stora/större mässor.
Hur känns konjunkturen i mässbranschen?
– 2016 blir ett bättre mässår än 2015, då bland annat fler större mässor arrangeras i år som går vartannat år.