Rimligen blir det fler event och möten i de egna lokalerna, då medarbetarna som är där, kommer in just för att det händer något mer än det dagliga arbetet. Workshops, Onboarding, peptalks, kick-offer. För varför ska man åka till en anläggning och betala mer pengar, när man ändå inte är på kontoret så ofta?
Och ärligt talat, ska man åka in till kontoret, kanske via kommunala transporter, och umgås med sina kollegor, där det är några man aldrig träffat fysiskt, är det banne mig viktigt att det är värt risken.
Men vem ska iscensätta innehållet, skapa materialet, lösa det tekniska?
Det kommer troligen rita om kartan en hel del.
Mötesresor utomlands känns oerhört avlägset.
Vi vet också att många städer pratar om 15-minuters-staden som ett koncept. Paris borgmästare Anne Hidaglo driver detta hårt.. Att ha allt inom 15 minuter kommer förändra bilden av hur vi tänker Möten och event. Det bör förändra Mötesindustrin stort. För att inte tala om livet som helhet.
https://www.citiesforum.org/news/15-minute-city/
I nuläget har vi kanske nya nedstängningar att förhålla oss till.
Att då sätta nya etiketter på redan befintliga format tycker jag är som Kejsarens nya kläder.
Ur mitt perspektiv som Eventproducent, och då i synnerhet för de event som kallas Företagsevent har ingenting hänt. Vare sig framåt eller bakåt. Inte när det gäller den delen som är viktig för att ett företag, ett varumärke eller en organisation ska lyckas med sina möten. Senaste två åren har både nya och gamla experters analyser och teorier om att vi ska köra Hybridmöten, Hubmöten, Digitala möten, och ett gäng etiketter till för att pimpa till det som vi alltid kallat kort och gott för möten. Eller event. Lansering. Fest. Jippo. Incentive. Strunt samma, principen är densamma.
Företag X vill göra en aktivitet för att stärka något.
Försäljningen. Moralen. Kundkontakten. Synligheten.
Man vill använda Mötet som budbärare.
Och nu, i detta märkliga läge, kanske det äntligen går att få igenom budskapet och skapa möten och event som förändrar och förbättrar det behov företaget har.
Att bränna pengar på utlands-kickoffer, dyra föreläsare eller artister känns plötsligt gammalt.
Innehållet MÅSTE bli det viktiga.
Vi är många som krigat för det i hela vår karriär.
Ett fåtal av de produktioner jag gjort gick ”hela vägen” och förändrade något i grunden.
En av dem gick ut på att vi sände live mellan 10 olika flygplatser i direktsändning, med interaktivitet, och vi skapade en hype byggt på kundens värdeord och mål, så stark att till och med Securitas vakten på Visby Flygplats kunde vissla temalåten vi jobbade in under eventet. Ett halvår senare!
Det var ett hub-möte innan någon ens kallade det så. 12 år sedan för att vara exakt. Så var är nyheterna?
Ett annat exempel på hub-möten innan det fick sitt namn är mitt Soul Train, DJ-drivna dansklubbar med musik som bottnar i Soul & Disco som haft 1,2 miljoner gäster på våra olika event sedan 2010.
Den 13/3 2020 tvingades vi att köra ett live-streamat DJ-set för våra gäster, som dansade hemma i flanellpyjamas. Därefter varje Fredag i månader.
Vi gjorde mindre fysiska event för 50 personer som dansade i uppmålade rutor med avstånd, samtidigt som vi streamade. Vad det kallades var ointressant, syftet var att skapa gemenskap digitalt. Min finaste minne var en hälsning i November 2020 på en swish vi fick från en gäst under ett digitalt DJ-set. Vi fick in lite intäkter på detta som betalade vår teknik, men det var inget man kunde leva av. Men jag levde länge på hälsningen, den gjorde att vi fortsatte ända fram till Maj 2021.
Det stod:
Hej, jag vill bara tacka för att Soul Trains digitala streams har fått mig att överleva den här hemska pandemin, och gett mig hopp. Jag har bara råd att swisha 50 kronor, för jag fick sparken idag. Sluta aldrig. Tack för att ni finns. Utan er hade allt varit hopplöst.
Efter den hälsningen var det ett kall att fortsätta hitta lösningar för att ge gäster därhemma en känsla av samhörighet, bra musik och glädje.
Så när 29 September 2021 kom var vi redo, nu skulle vi få dra igång igen, fullt ut.
Underbart är kort heter det, och nu är vi i December och avbokningarna på julbord duggar, konserter har halvfullt, festivaler ställs in, det är mindre gäster på våra klubbevent och vi är tillbaks till en oro vi inte riktigt vet hur vi ska hantera. Som kreatör och entreprenör finns det bara en väg.
Framåt.
Jag tror att hela infrastrukturen kommer förändras med VAR och NÄR vi möts.
INNEHÅLLET och UPPLEVELSEN är det viktigaste att driva mot sina medarbetare/kunder för att de ska vilja delta på de möten och event vi har framöver. Jag har alltid kört Walt Disneys tes om vad en Upplevelse består av när jag och mitt team iscensatt ett möte/event.
Det är de ingredienser Disney ansåg ska ingå när folk ska uppleva något:
Estetik – Det ska se bra ut, oavsett lokal, produktion, scen, film.
Verklighetsflykt – Du ska bara tänka på det vi vill att du ska tänka på just nu.
Utbildning – Du lär dig något.
Underhållning – Det ska vara underhållande och få dig att må bra.
Har man med dessa fyra delar i sitt möte/event brukar man lyckas.
Det är viktigare än i vilket format man gör det.
Börja där.
Ta hand om dig.
God Jul & Gott Nytt År
Anders Müller
Eventproducent sedan 1989, har vunnit Årets Byrå två år i rad och gjort över 4000
eventproduktioner. Han driver även klubben Soul Train som haft över 1,2 miljoner besökare sedan 2010. Linkedin