I Sverige har vi en lågkonjunktur där flera branscher har det tufft. Det byggs inget längre. Mediabranschen går igenom ett stålbad. Restauranger läggs ner. Många företag har sparpaket och ställer in både utbildningar och konferenser. Det gör att eventbranschen också blir drabbat. Samtidigt har vissa hur mycket som helst att göra. Det är en konstig och osäker värld vi lever i. Jag ser inga tecken på att 2024 ska bli så mycket bättre ur ett makroperspektiv. Sorry, mer muntert än så blir det inte…
…Eller, nästan inte. Har du ekonomiska muskler att gasa i uppförsbacken så kan du komma starkare ur denna svacka och få en trampolineffekt på andra sidan som gör att du kan bli en riktig vinnare. Det var samma som under pandemin (minns ni den?). De som snabbt ställde om och satsade på digitala lösningar fick affärerna och kunde skörda frukterna även efteråt.
Som föreläsare märker jag att fler och fler förfrågningar till mig handlar om hur vi bygger gemenskap och trygghet i osäkra tider, hur vi bibehåller engagemanget, och hur vi bäst hanterar förändringar. Både i Sverige och utomlands. Jag ser inga tecken på att det behovet kommer att minska 2024. Människor behöver Vi-känsla, psykologisk trygghet, empati, resiliens, kundfokus och ett j-vla driv för att ta verksamheter framåt. Engagerade medarbetare genererar också högre produktivitet, bättre kundnöjdhet och större vinst. Vem vill inte ha det? Det finns alltså inget att förlora, och mycket att vinna på att bry sig om varandra. Om hjärnan har ett trafikljus så är min passion och mission att få så många hjärnor jag kan att lysa grönt. Då blir vi konstruktiva, kreativa och produktiva. (Om hjärnan lyser rött är hotsystemet igång och vill slutar tänka smart och klart. Inte bra.)
Jag hoppas att organisationer inser värdet av att komma samman och inte ställer in tillfällen att bygga just gemenskap och trygghet. De behöver det. Vi behöver det. Eventbranschen får förmodligen anpassa sig och leverera fler smarta och kostnadseffektiva lösningar till de kunder som vill göra något men kanske saknar en stor budget.
Låt oss hjälpas åt som bransch att bygga gemenskap och hitta kreativa lösningar tillsammans. Med gott ledarskap, massor med engagemang, och med ett stort fokus på kundvärde. Eller som det gamla uttrycket säger: Vill du gå snabbt, gå själv. Vill du gå långt, gå tillsammans.
Tack för att du läser mina tankar.