Vem kunde tro att vi på Memento Event inom en tvåårsperiod skulle gå från en riktigt bra bokningsgrad, till i princip 100% avbokningsfrekvens i eldig pandemi, igångsättning av krig på europeisk mark, skenande Bregottpriser, revolution och som en extra krydda på moset rakt in i en (potentiell) recession till 2023.
Men där är vi och det känns som att vi på Memento kan gå igenom vilket stålbad som helst nu under 2023.
Vårt 2022 började med en fantastisk försäljningsingång. Redan då kände vi att detta skulle bli ett rekordår.
Vi förstärkte tidigt vårt team med effektiva lagspelare i Hilla Sandberg, tidigare Bockholmengruppen och Laura Israelsson från Scandic. De levererade direkt och därmed fick vår paketerade-eventavdelning avlastning och en rejäl skjuts utvecklingsmässigt.
Under Q1 gjorde vi ett av våra största utlandsevent någonsin och därifrån rullade det på.
Det följdes åt av ytterligare rekryteringar i Erica Ekman, tidigare Thatsup och RedBull, som klev in som partneransvarig på vårt varumärke Julbordsmäklarna. Vi definierade tydligare roller inom företaget och det blåste rejält i medvindsseglen när vi kom in i sommareventen. Vi hade att göra. Under Q2 handplockade vi även Kevin Olsson direkt från skolan som Mediaproducent. Ett välkommet tillskott till vårt grafiska team då vi länge sökt efter en king på visuals som både är hungrig och vill utvecklas. När sedan hösten smög sig på hade vi fler större arrangemang än någonsin under Q3. Dessutom anslöt även Karin Dufva till teamet, tidigare säljare på Sheraton, vilket gör att vi kan få ytterligare spets i våra konferenser framgent.
Vårt sista kvartal, Q4, har alltid varit starkt och som det ser ut nu så stänger vi böckerna med en nästan 100% försäljningsuppgång till över 50 MSEK. Vi är mitt uppe i vår egna julshow, Late Night show ft Anis don Demina som hålls på 5-stjärniga At Six i Stockholm. Ett koncept som vi bär med oss in i 2023 och redan nu säljer under hela kalenderåret, en succé hittills!
2023 ja… ett deprimerande år om man tittar i dagspressen. Allt skenar prismässigt och det ena miserabla problemet avlöser det andra i olika länder. Vad får det här för konsekvens på vår bransch och vad har vi för ansvar som byrå? De flesta kan åtminstone vara rörande överens om att det kommer bli dyrare att göra event generellt. Vi tror dock det är i dessa lägen man som byrå verkligen ska konkurrensutsätta tjänsterna man köper in och våga ifrågasätta prissättningen. För vi tror inte man som leverantör kommer vara lika självsäker som detta år som snart är förbi.
Vi på Memento rustar i alla fall för tuffare tider, men vi går även in i det med det starkaste teamet någonsin. På klassiskt sportsnack manér… har vi några stolpe in så kommer vi kliva in med en rekordartad försäljning i Q1 2023 också. Stannar det av sen eller fortsätter i samma takt bestämmer vi till 80%. Resterande del lämnar vi till omvärlden. Vi har ett så pass starkt team nu att vi inte räds någon byrå. Vi har bland annat en julsatsning som blir vår största någonsin som kan bli verklighet ifall de sista pusselbitarna faller på plats. Vi har dessutom på senaste tiden vunnit flera stora pitchar, det känns extra mysigt när det nalkas jul.
Vi väljer under nästkommande år även att utveckla och släppa en rad nyheter. Vi anställer bland annat en E-commerce Manager i Camilla Bengtsson som bland annat ska jobba med vår SEO, konvertering och growth. Vi vågar sticka ut hakan och påstå att vi blir den första eventbyrån som gör det.
Dessutom gör vi en större satsning på vår konferensdel både offline och online. Det blir mycket insporelaterat med rörligt material.
Vi kommer med flera sjukt snygga tekniska LED-lösningar som inte kommer vara snordyra för kund, känns högst relevant i dessa tider. (not: det kommer vi tillägna mer kring i en kommande separat artikel här på Eventeffect. )
Det som även efterfrågats väldigt mycket från oss som byrå är hållbarhetsperspektivet. Vi gör det på riktigt från början, både internt och externt. Vi tar alla våra datapunkter i vår redovisning genom AI och skapar ett hållbarhetssamband som vi även kan applicera ut mot slutkund.
- Vi klimatredovisar olika destinationsförslag för att göra det transparent för kund
- Vi erbjuder konkreta klimatsmartare alternativ
- Vi lägger stort fokus på hur man kan bygga innehåll på vägen till en destination (på bussen/tåget) som inte är lika enkelt på exempelvis flyget
Slutligen några betraktelser från oss på Memento inför stundande 2023:
Hållbarhet, är längre inget buzzord, vill heller inte kalla det trend. Anser att det är en självklarhet att ha med i beaktning.
- Betydelsefulla och innehållsrika event har aldrig varit mer relevant
- Ibland (eller väldigt ofta) kan betydelsefulla event bara innebära att man träffas.
- Företagskultur bygger man inte genom att inte träffas och bara jobba hemifrån.
- Få in eventen som en självklar del i er kommunikationsplan.
- Slutligen…ska ni ”hålla i pengarna” eller dra in på något i organisation, se för guds skull till så det inte är de medarbetarfrämjande mötena.
Signerat Jesper Owe
Creative och Co-Founder av Memento Event