Efter att den första chocken lagt sig och som så ofta är fallet, insåg nog de flesta att vi måste jobba på ”som vanligt” ändå och att låta föreställningen gå vidare. Den efterlängtade Festivalsommaren 2022 skulle ske, vi skulle få dansa i stora massor igen och kollegor som inte setts live på flera år skulle äntligen få mötas utanför teams eller meets.
Och vi hade fullt upp.
Vi flyttade till nya lokaler, Homage-familjen blev större och vi genomförde fler och fetare kampanjer med en växande kundportfölj. Efter 2021 hade de överlevande byråerna vind i seglen och konkurrensen var tydlig. Varumärken kunde satsa på att synas och träffa sin målgrupp i rätt miljöer med ett stort flöde av folk och arrangörer kunde äntligen fokusera på innehåll istället för restriktioner. Tillsammans med våra kunder genomförde vi aktiviteter på drygt 12 festivaler, vi giggade i London, Barcelona, Palma, Lissabon, Berlin, Åre, Sälen, på Malta och i Rumänien. Och Stockholm, Göteborg och Malmö fick sin beskärda del av event-sleven, såklart. Vi öppnade popup-butiker på löpande band och producerade mobila plattformar som besökte målgrupper runt om i Sverige.
Som den hybrid-byrå vi kommit att bli, behöver vi konstant hålla oss ajour med nya verktyg och trender. Och om vi ska peka ut endast en sådan, så är det tveklöst att AI är här på riktigt. Frågan är inte om, utan hur det kommer förändra och påverka branschen. Eller ja, hela samhället egentligen. Extremt spännande, lite läskigt och med en otrolig potential i att förhöja det kreativa arbetet inom grafik och text. Men det öppnar även upp intressanta möjligheter för digitala kampanjer och fysiska event. Ett outforskat område som vi kommer titta närmare på och utveckla tillsammans med kunder och medarbetare.
I övrigt hoppas och tror vi på en fortsatt växande verksamhet där vi tillsammans med befintliga och nya kunder kan pusha för nyskapande kampanjer, hög kreativ höjd och smarta, moderna strategier. Vi lever i speciella tider helt klart. Vi har alla ett ansvar för att sprida positivitet och framåtanda, ta ett större ansvar för vår kommande generation och skapa förutsättningar för en välmående bransch där både medarbetare och kunder trivs och mår bra. Glädje föder glädje och med det sagt önskar vi alla konkurrenter, kunder och leverantörer ett stort lycka till inför 2023.