Vilket år det har varit. I januari skrev jag entusiastiskt till min kollega som snart skulle komma tillbaka från sin föräldraledighet. ”Det kommer att bli ett kanonår. Vi har så många roliga bokningar – TV-inspelningar, evenemang, band som repar, konserter, reklamfilm. Du kommer tillbaka till ett superår i Hangaren.”
Redan i februari när jag packade väskorna för att resa till Japan började invändningarna komma. Ska du verkligen resa till Asien? Är det en bra idé? Och jag hade inte ens satt mig på flyget hem innan det började trilla in avbokningar, munskydd åkte på och handspriten började flöda över händer som snart blev knastrande torra.
Knappt ett halvår senare stod jag tillsammans med mina 15 kollegor i vår multiarena Hangaren med trasor, skrapor, lösningsmedel och dammsugare i högsta hugg och rengjorde 880 stolar från fastkletade tuggummin, stolsnummerlappar, läsk och matrester från sittdynorna (Jag avskyr folk som trycker fast sina Toy på möbler!). Vi skrapade dubbelhäftande tejp från golvet och skurmaskinen åkte varv efter varv över de 2150 kvadratmeterna. Produktionhuset (backstageområdet) rensades på gammalt skräp, gardiner tvättades och ströks och vi gjorde oss naivt redo på att möta upp en höst med lättade restriktioner.
I en bransch som bygger på möten mellan människor har jag mitt i det här året av social distansering upplevt så mycket empati och vänlighet mellan branschkollegor, kunder och leverantörer där alla är rädda om varandra. Vi söker alla efter kreativa lösningar för att kunna göra vårt jobb i en annorlunda tid på ett smittsäkert sätt. Ingen vet hur 2021 kommer att se ut, men jag vet att vi alla kommer att göra vad vi kan för att det ska bli så bra som möjligt, och jag känner mig stolt över att få vara en del av bransch som visat sig så lösningsorienterad och empatisk under de svåraste av omständigheter.
Så tack för i år hörni, och Gott Nytt År!
Av: Kerstin Fagervall, Subtopia