För oss som jobbar med PR- och event så har vi fått tänka om ordentligt på eventsidan och fokuserat mer på hur man som företag kan nå ut med sitt varumärke utan att ha fysisk kontakt med kunden. Vi har gått från fysiska event till att skapa spännande alternativ online, men också till att lyfta våra influensers till en ny nivå som gynnat företaget mycket i ’dessa tider’.
En sak vi noterat är att man hoppat många år in i framtiden vad gäller företagens utveckling. Ett företag har öppnat den där e-handeln som skulle utvecklats först under 2024, ett annat har lagt om sin marknadsstrategi som var planerat om två år och ett annat har bytt ut sina fysiska möten mot det digitala och upptäckt vilka möjligheter det gett. Vi har stött på dem alla och fått möjligheten att vara mer innovativa än någonsin. Det fokus vi haft under 2020 har varit att arbeta mer med sociala medier och ännu närmre våra influensers för att koppla ihop deras profiler med olika företag. Vi har lagt upp digitala marknadsstrategier och sett enorma möjligheter att fortsätta synas där 83% av befolkningen redan finns; på de sociala medierna.
Nu är vi i slutet av 2020 och jag vill tro att många längtar efter en nystart och ett nytt år – även om vi vet att världen inte går tillbaka till det ’normala’ riktigt än. Vi på Eventolution öppnar upp portarna för influencer event, men väljer att fortsätta hålla dem digitala. Att ha ett event digitalt behöver inte vara tråkigt – det behöver bara göras annorlunda. Det är fantastiskt att träffas fysiskt, men det går att skapa en härlig show online också – vi måste bara våga vara nytänkande och tänka på hur vi själva hade velat ha det.
När Covid-19 kom till Sverige bytte vi på Eventolution ut fysiska event mot att synas bakom en skärm. Vi budade ut goodiebags och vi fyllde online eventen med happenings för att någonstans möta det fysiska mötet och fortfarande ge gästerna en fantastisk upplevelse.
Jag vet att det digitala är här för att stanna. Många har haft möjligheten att jobba hemifrån vilket jag tror hos en del av oss skapat ett inre lugn och en minskad stress. Ingen trafik att fastna i, bussar att hinna med eller ett dagsschema som ska gå i ett. Plötsligt är det helt okej att möta personerna i ett möte klädd i mjukisbyxor och skjorta. Jag tror att i den fruktansvärda pandemi som drabbat oss, så kan vi fortfarande se något ljus där borta.
Nu är vi redo för nystart. År 2021 ska bli allas år och vi ser fram emot att få följa er! Vi hoppas det skapas fler samarbeten och att vi fortsätter hjälpa varandra så som vi gjort under detta år.
God jul och gott nytt år önskar vi på Eventolution!
Av: Malin Granat, Eventolution