Men om vi tar oss friheten att bortse från det och bara titta på oss själva – eventbranschen – så får vi ödmjukt böja på huvudet och säga Tack Covid-19! Tack för den superduperinjektion du gav oss! Tänk så länge vi har försökt förklara för alla som velat lyssna hur viktigt det är att mötas – och så löste du hela utmaningen via en smutsig fladdermus i en kinesisk mångmiljonstad man aldrig hört talas om. Tack Covid-19!
Vi som jobbar på kontor kommer (lite generaliserat) aldrig jobba på samma sätt igen. Att tvinga personalen att alltid vara på kontoret kommer vara lika förlegat som att ignorera hållbarhetsfrågan. Det kommer inte funka – då kommer man inte kunna rekrytera de bästa medarbetarna.
Och i takt med hemarbetet måste vi bygga kultur på arbetsplatsen på smarta sätt. Och här passar ju kommunikation genom möten och event som handen i handsken. Eller som Covid-sprutan i armen. Perfekt. Alla behöver träffas både oftare och ännu smartare. Den årliga kickoffen blir nu två sådana och därtill två digitala versioner för att pumpa in extra bränsle i mysbyxförsedda hemmajobbare.
Med mössan i hand står vi som ska hjälpa företagen med dessa event. Det var inte länge sedan vi alla funderade på om det vara lika bra att plocka ner skylten och öppna ett bageri (dom gick ju som tåget under pandemin i alla fall) men nu står vi här och upplever ett tryck som vi aldrig skådat. På byrån där jag arbetar stänger vi i skrivande stund november månad och konstaterar att det är den bästa säljmånad vi någonsin haft. Vi har haft 259 stycken månader och denna var alltså bäst någonsin. Det trodde vi inte i april 2020. Tack Covid-19.
Av: Peter Winitsky Creative Meetings