Orsaken till detta är ju uppenbar, när restriktionerna släpptes skulle samtliga events som skjutits upp under pandemiåren genomföras omgående och budgetar skulle förbrukas innan deras deadlines löpt ut. Det har ställt höga krav på oss i branschen. Men återigen visar vi på att kapacitet, kompetens och tålamod är starka egenskaper som vår bransch har.
Så hur blir då 2023? Jag tror att köparnas beteende när de beställer med korta ledtider och något begränsade resurser kommer att fortsätta ett tag till, men det kommer nog att ljusna även där. Hållbarhetstänket kom lite i skymundan under pandemiåren, men här börjar beställarna ta ett större ansvar igen och göra mer medvetna val. Jag tror att social hållbarhet kommer vara enormt viktigt det kommande året och åren. Jag tror inte vi bara kommer tänka klimatsmarta möten, utan vi kommer tänka mer på att bidra till hållbarhet för individen på arbetsplatsen och en mer hållbar livsstil i stort. För när vi mår bra så gör vi ju mer hållbara val. Den stressade mässdeltagaren tar hellre en taxi till mässan än åker kommunalt. När tid inte finns för eftertanke och planering i hemmet så blir det snabbmat och överkonsumtion istället för smarta val och hälsosam kost. Den som inte är i balans med sig själv vare sig i hemmet eller på jobbet tenderar att shoppa mer för att finna lycka i materialistiska saker. Så med andra ord desto högre krav på snabba, effektiva lösningar desto mer ohållbar livsstil. Så vad innebär detta i praktiken? Luftigare konferensprogram som ger utrymme för gemenskap och samspel, mer tid för reflektion och mer individuella mervärden. Jag tror att 2023 års möten och events kommer ha färre programpunkter och tunnare innehåll men å andra sidan mer tyngd och kvalité där man går djupare i varje programpunkt. Jag tror vi närmsta åren kommer lämna begrepp som effektivitet och tidsbesparingar och tänka mer hållbart och långsiktigt. Mer kvalité, högre närvaro. När vi människor känner oss mer delaktiga, att det vi presterar har bättre kvalité och större betydelse desto mer tillfreds blir vi. Närvaro, äkthet och välbefinnande hänger väl ihop med social hållbarhet. När vi inte är tillfreds, ja då konsumerar vi mer.
Hotellen ökar nivån på sitt värdskap, personlig service får en annan typ av innebörd, de små detaljerna blir allt viktigare. Jag tror att vi som eventproducenter och mötesleverentörer kommer ha en större del i detta, dvs att hjälpa deltagarna att bidra, att de känner att deras deltagande är betydelsefullt och att dom är en viktig medskapare till eventet. Gruppdynamik, gemenskap och personligt välbefinnande blir allt viktigare ledord när möten skall genomföras.
Av detta kommer större kunskap om hållbarhet ur ett globalt perspektiv. Det är inte vissa branscher eller industrier som är miljöfarliga, det är inte flygresorna eller hotellanläggningarna som är bovarna. Utan det är utsläppen och det är just dom som vi måste ta ner. Här kommer fler smarta lösningar på marknaden, flygplatserna satsar på fossilfria bränslen, de kommer börja erbjuda elflyg och fler program för kompensering erbjuds till resenärerna, vi kommer bättre veta HUR vi ska konsumera, snarare än vad det är vi konsumerar. Sammanfattningsvis tror jag att hållbarheten kommer vara i fokus det kommande året, större kunskap i ämnet och större fokus på personligt välbefinnande och inre balans. Vad tror ni?
Norrländska hälsningar från Sabina