Det har vi sett inte minst under de senaste två åren. Många av oss tänkte när pandemin slog till att vår bransch var dödsdömd, hur skall en bransch som lever på att samla människor i olika former klara en kris där det inte längre går eller tillåts att samlas och mötas?
Men ack, de flesta av oss fann på nya vägar. Många branschaktörer tog fasta på att helt enkelt bli rejält bra på digitala möten, några etablerade egna studios och paketerade smarta tjänster och hos oss på Sabina Consulting vände vi på steken och valde att ta evenemangen till våra kunder istället för tvärtom. Eventproducenter är problemlösare, så är det och när tuffa perioder sätter oss på prov får vi visa det som vi är bäst på, dvs att hitta lösningar. Jag tror enormt mycket på 2022 och känner jag min bransch och mina branschkollegor rätt så kommer vi finna på lösningar och omvandla utmaningar till möjligheter.
Jag tror faktiskt att 2022 är året då skaparkraften och handlingskraften kommer vara som störst. Med dessa 2 år bakom oss är det på något vis mer vedertaget att man vågar testa och med det även att man vågar misslyckas. 2022 kommer därför att trenda och sätta nya riktningar för eventindustrins utveckling. Nya koncept kommer utvecklas, nya begrepp att myntas och jag är helt övertygad att nya nätverk och mötesplatser för vår bransch kommer skapas.
Vår bransch har stärkts med pandemin, vi har back-up planer som vi inte hade förr. Vi är beredda, vi är föränderliga i vårt strategiska arbete med produktionerna. Det är när vi är trygga, kanske t o m har det lite för bra som vi gärna stagnerar, varför ändra på något som fungerar? Lite så tycker jag att det var innan pandemin, lite för mycket copy paste så att säga. Men nu är det nya tider och 2022 kommer bjuda på nya idéer och produktioner, spännande lösningar och jag tror även kunderna ser på eventproduktionen med helt nya ögon.
Jag skönjer att det kommer vara mer fokus på individen under eventet, mer samspel och sociala inslag under programmen. Eventen kommer beröra mer och minnen kommer skapas i större utsträckning. För hur häftigt ett event än må vara med visuella effekter, smakupplevelser utöver det vanliga och duktiga föreläsare, så betyder det tyvärr inte så mycket om inte målgruppen känner något inombords. Det som vi oftast minns från våra möten är människorna och samtalen som ägde rum. Här tror jag att möten och events under 2022 kommer bidra med ökat samspel, deltagarna kommer på individnivå att bidra både till programmet men även till de delar som förhöjer upplevelsen vad gäller mat, lokaler och dekorer mm. Helt enkelt kommer ansvaret på själva deltagaren att bli större och kräva mer förberedelser. Och vad gäller mindre möten så kommer dom tas på skärmen istället för genom en meningslös och kostsam logistik för att samla den lilla skaran för ett möte på bara några timmar.
Jag känner stor optimism inför nästa år. Om det är något som gnager så är det nog kompetensfrågan, det är många duktiga människor som valt att lämna möten och events under pandemin. Även om ny kompetens vuxit fram vad gäller digitala möten så löser det inte den logistiska aspekten av ett fysiskt möte.
Men hur ska eventindustrin kunna fortsätta om det inte finns någon arbetskraft? Hur skall vi kunna locka tillbaka kompetent personal och likaså attrahera ny?
Det är nog en av de stora utmaningarna för 2022, men även där kommer vi lyckas. Vi måste bara kraftsamla lite, kanske slå våra kloka huvuden ihop, hjälpa varandra, och bli bättre på att göra omvärlden uppmärksam på vår fantastiska bransch och vad det faktiskt är för något att driva eventproduktion och kommunikation. Vi är ju duktiga på att hjälpa våra kunder med marknadsföring och eventmarketing. Vi är dessvärre sämre på att marknadsföra vår egen bransch mot omvärlden.
2022 är det perfekta året att berätta för alla runt om oss hur viktigt det faktiskt är att mötas och hur mycket det betyder för människor att ses, umgås och dela upplevelser med varandra. Med pandemins effekter har vi dessutom ett oundvikligt och väldigt tydligt exempel på hur det skulle se ut med en värld helt utan events och besöksnäring. Och det vill ju ingen ha, eller hur?
Ha en varm och glädjande jul!
Norrländska hälsningar,
Sabina