Varför tror jag det? Under pandemin har många av slutkunderna tagit stora kliv i digitaliseringen av sin interna kommunikation och i sina sätt att mötas. Man är van vid och ser det som fullständigt normalt att man på kort varsel kan bjuda in en utländsk föreläsare eller expert att medverka digitalt i något så simpelt som ett Teamsmöte. Man är också van vid att några av deltagarna, ofta sent, berättar att de inte kan närvara fysiskt utan förväntar sig kunna vara med digitalt på mötet. Det här är vanor, föreställningar och förhållningssätt som många nu ser som självklart att enkelt kunna ta med sig till konferensen. Jag har under hösten sett många förvånade blickar när kunderna har fått veta från att det inte går att ordna på hur kort varsel som helst. För inget av de här exemplen är enkelt att snabbt genomföra när man lyfter ut det till ett större sammanhang än i till företagets interna konferensrum om det ska bli någorlunda bra. Självklart går det, det har gjorts hela pandemin men det behövs rätt utrustning och rätt kompetens och tillräckligt med förberedelsetid.
Vi vet nu också att det går att göra riktigt bra digitala möten och konferenser och ska de fysiska konferenserna fortsätta behålla sin attraktivitet så behöver vi se till att det blir riktigt bra upplevelser. Här ingår självfallet det personliga mötet, gruppenergi och god mat men det är inte oviktigt att upplevelsen i konferensrummet kännetecknas av ett riktigt bra ljud, att scenen ser inbjudande ut, att medverkande syns ordentligt och att bilder och filmer ser bra ut och att trasslande tekniklongörer uteblir.
På många konferensanläggningar har man under senare istället för att utveckla tekniken försökt kostnadsoptimera sina processer. Det har inneburit att kompetenser som ljud- och bildtekniker ofta har ersatts av ytterligare en säljare och en panel på väggen i konferensrummet där en konferensvärd eller helst kunden själv ska kunna starta ljud, ljus och bild. De här anläggningarna tror jag ligger illa till och de bör snarast rekrytera rätt kompetens eller knyta samarbeten med bra leverantörer av ljud, ljus, kamerateknik och bild. Annars riskerar de många missnöjda kunder.
För mig och andra som producerar evenemang vet vi att bästa försäkringen till ett lyckat evenemang är ett nära samarbete med en riktigt bra teknikpartner. 2023 ökar konkurrensen om dessa hjältar.
Tommy Brotte, Interaktiva Möten