Känslorna blev än mer blandade när jag såg att rekommendationen jag fick var förvillande lik hur jag själv tänkt när jag skapat just det evenemang vars brief jag kopierat in. Jag fick på ett sätt en skön bekräftelse när jag förstod att jag fortfarande kan åstadkomma ett lika bra resultat som AI kan när det gäller en stor del av mitt yrkesområde. Men lika tråkigt var det att inse att detta kan kunderna nu lösa utan mig, med ett knapptryck, på några sekunder, gratis.
Men ännu så länge står inte orderböckerna tomma. Jag har både pågående projekt och kommande uppdrag och jag har funderat en hel del på både vad det här innebär och hur jag ska fortsätta skapa existensberättigande. Så vad gör jag och vad kan jag göra som AI ännu inte gör eller är sämre på än mig? Jag har kommit fram till att det finns några saker som är avgörande:
Bjud motstånd och håll kunden på banan i planeringsprocessen
Hur bra synopsis Chat GPT eller motsvarande skriver så är det inte så att AI;n sedan finns med och stöttar kunden på resan fram till genomförandet. AI säger ännu så långe inte till att vi nu riskerar att göra ändringar i upplägget som kraftigt kommer att påverka chanserna att nå kommunikationsmålen för konferensen. Chat GPT; Bard eller CoPilot kommer inte tjata på ledningsgruppen att komma på generalrepetition. Ingen av dessa AI kommer att protestera när en VD säger att hen tänker komma med presentationen på ett USB-minne samma morgon som konferensen börjar. AI protesterar inte när någon vill minska mängden interaktivitet för att få in ytterligare en presentation eller paneldebatt. Ju mer vi vågar ta plats och faktiskt ge det stöd som kunderna verkligen behöver, desto mer värde kommer vi att skapa. Så min uppmaning blir: Ge kunderna vad de behöver, inte nödvändigtvis vad de frågar efter. Förstå då skapar vi varaktigt värde.
Mer fokus på produktion och genomförande
AI kommer att kunna både hjälpa oss i vårt arbete, skriva förslag, komma med förslag på leverantörer och jag tror inte det är långt borta innan vi med AI både kan ta in och producera kompletta offerter. Men det är lite längre bort för AI att faktiskt producera och genomföra hela konferenser och evenemang. Vi kommer absolut att se exempel på AI-genererade filmer och annat innehåll. Men att körproducera, att sköta tekniken, att coacha och träna medverkande, att finnas med och ta sekundbeslut, att läsa av stämningar, att spela rätt walk up-musik beroende på känslorna i lokalen, att finnas där och skapa flyt och trygghet – det gör inte AI ännu så länge och sannolikt inte under en överskådlig framtid. Här blir min uppmaning att sakta förskjuta fokus från det strategiska till det taktiska och praktiska.
Så låt oss inte bara leverera det våra kunder frågar efter, utan även det de behöver för att skapa varaktigt värde. Genom att förskjuta fokus från det strategiska till det taktiska och praktiska kan vi fortsätta vara oumbärliga, även i en värld där teknologin är i ständig framsteg. Det är vår mänskliga touch och förmågan att skapa minnesvärda och autentiska upplevelser som AI ännu inte kan replikera. Vi är inte bara skapare av evenemang; vi är arkitekter av minnen och emotionella upplevelser. Det är där vårt verkliga existensberättigande ligger.
Tommy Brotte