Vad är din titel?
– Jag är Managing Director på Contrast AB sen den 1 april i år. Vi har över 20 års erfarenhet i eventbranschen och vi fokuserar på B2B och B2E. Förra året genomförde vi över 300 uppdrag och besökte mer än 20 länder. De flesta uppdragen är dock i Sverige. Jag delar min tid mellan kontoret i Växjö och vårt kontor på Kungsgatan i Stockholm.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– En vanlig arbetsdag. Finns det sådana? Mina dagar är en härlig blandning av samtal med medarbetare och kunder. Jag lägger också en hel del tid på att fundera på hur vi varje dag ska bli lite bättre. Det kan handla om hur vi organiserar oss, vad vi ska göra själva och vilka tjänster vi ska köpa in av samarbetspartners, och inte minst hur vi skall göra fler och bättre affärer. Sen kommer man ju inte undan diverse administration. Min uppgift är att se till att medarbetarna har de bästa förutsättningarna för att göra ett riktigt bra jobb.
Vad är det roligaste med ditt arbete?
– Blandningen. Högt och lågt. Bråttom och långsiktigt. Praktiskt och strategiskt. Allra bäst är att se resultaten av månaders planering på plats och att ta del av den fina feedback som brukar komma efter ett väl utfört event. Att överträffa kundens förväntningar ger en härlig stolthet. Och nya affärer!
Vilka utmaningar har du inom ditt yrke?
– Det svåraste är att skapa en balans så att alla har lagom mycket att göra över tid. Och att varje medarbetare får jobba med det som de går igång på och utvecklas. Varje dag ska innehålla en dos av utmaning och vi ska ständigt leta efter saker som kan bli bättre. En annan utmaning är att få kunden att fullt ut förstå värdet av det vi gör. Hur vi bidrar till att uppdragsgivaren skall nå sina mål, internt och externt.
Vilka lärdomar har du tagit med dig genom din karriär?
– Att alla människor faktiskt vill göra ett bra jobb, bara de får rätt information och förutsättningar. Att den som pratar först och högst inte alltid har de bästa idéerna. Att det är viktigt att stanna upp ibland och reflektera. Att olikheter i personlighet och bakgrund är en tillgång. Och att nöjda medarbetare ger nöjda kunder!
Hur gör du när du utvecklar nya koncept?
– Jag har förmånen att jobba tillsammans med riktigt erfarna och kreativa kollegor. Förutom detta så har vi strategiska samarbeten med personer som bidrar med goda idéer och extern erfarenhet. Vi har också härliga kunder som utmanar oss till att tänka smart, nytt och resurseffektivt. Den bästa utvecklingen sker alltid i verkligheten och som en kreativ process med många inblandade.
Hur gör du för att få ny kunskap och inspiration?
– Jag läser ett antal tidningar och nyhetsbrev och försöker hitta spännande mötesplatser för kompetensutbyte. I mitt nätverk har jag många duktiga människor från olika branscher som jag gärna stjäl goda tankar ifrån. Mycket inspiration får jag genom att vara med på en del av våra events och genom att prata med våra kunder och deltagare; före, under och efter genomförandet.