Fakta om Competence AcademyTourism
Tourism in Skåne AB och Region Blekinge har beviljats bidrag från Europeiska Socialfonden (ESF) på tolv miljoner kronor för att stärka kompetensen hos företag inom besöksnäringen. Fokus ligger på innovationer och tjänsteutveckling för att bygga jämställda och digitaliserade företag med internationell attraktivitet. Projektet bygger på olika kompetensutvecklingsinsatser för små företag (0-49 anställda) som vill växa och utvecklas. Utbildningsinsatserna riktar sig till alla på företaget: både ledning och medarbetare.
Ängavallen, Sweden Rock och Tosselilla Sommarland är några av de drygt 100 företag som satsar på kompetensutveckling genom Competence Academy Tourism. Utbildningsinsatsen har dragit igång med de 110 deltagande företagen, och intresset och engagemanget är stort.
– Vi är glada att så många företag vill vara med och kompetensutveckla sin verksamhet. Genom sitt deltagande får de verktyg för att växa långsiktigt och nå en ny nivå. Satsningen är en del i Tourism in Skånes och Region Blekinges strategiska arbete med att utveckla besöksnäringen, säger projektledare Lars Braedstrup-Holm på Tourism in Skåne i ett pressmeddelande.
Den senaste veckan har företagen medverkat på uppstarts-workshopar runt om i Skåne och Blekinge och fått en första inblick i de utbildningsinsatser som kommer att pågå fram till hösten 2019.
Sydkustens at Pillehill, Bed & Breakfast och restaurang i Skåne, är ett av de företag som var snabba att hoppa på.
– För oss var det självklart att vara med eftersom vi både får en chans att utveckla vår personal inom bland annat digitalisering och inte minst för att vi som företag får möjlighet att utveckla den ekonomiska hållbarheten. Båda områden som är värdefulla för att driva verksamheten framåt, säger Jannike Briesenland-Lister.