Jag tänker mig att det måste bero på att de saknar insikt om kraften som finns i väl genomförd visuell kommunikation.
På många event ser jag en blomma i hörnet, en på var sida om den scen som är evenemangets hjärta. Där de viktigaste presentationerna hålls och filmas, där de flesta foton tas och där gästerna minglar före eller efteråt.
Bara ”pynt”
Jag gissar att ingen av deltagarna kan beskriva blomsterarrangemangen dagen efter. Varför? Därför att de bara är pynt.
Det är så synd. Dels för att det ofta är vackra arrangemang som en florist lagt tid och kraft på att skapa, och dels för att en sådan typ av dekoration ofta slängs efter ett evenemang, vilket ju såklart är mindre bra ur en hållbarhetssynpunkt.
Dra nytta av dekorationen
Om vi istället tänker oss att de dekorativa elementen är en del av evenemanget, en del av själva upplevelsen, blir läget ett annat.
Föreställ dig att ett större skogsföretag ska ha ett jubileum för 200 personer, ett internt event som ska bygga stolthet och tillhörighet. Man planerar föreläsningar på dagen och middag med underhållning på en stor scen på kvällen.
Vi skapar då scendekor av små minigranar från deras skog, som kan pryda kontoren i lång tid efteråt. Vi anpassar också scenens bakvägg, all belysning och all skyltning till deras varumärkes färger, former och stil så att de bildar en genomtänkt visuell helhet. På film och bilder är det då genast tydligt vilket evenemang det är.
Skillnaden är att dekoren här är en del av en helhet som stöttar varumärket och budskapet.
Och det är något besökarna kommer ihåg efteråt.
Av: Kristina Söderström, grundare av eventföretaget Festen & Resten