Med avvecklade pandemirestriktioner har bokningarna av utflykter och matkryssningar i skärgården ökat rejält. Hittills i år har bokningarna ökat med cirka 23% jämfört med 2019, som var mycket ett bra år. Det ökade intresset gäller alla slags upplevelser, både korta och längre skärgårdsutflykter, matkryssningar, sightseeingturer och uthyrning av båtar till företag och privata sällskap.
– Det verkar finnas ett stort uppdämt behov av att ses och äntligen få göra något tillsammans igen. Vi ser också en försiktig ökning av antalet utländska turister som varit få under pandemiåren. Turisterna är dock inte så många ännu, så den 23%-iga ökningen har uppkommit trots att turismen från utlandet ännu inte kommit i gång ordentligt.
Företagsmarknaden har också återhämtat sig efter pandemin.
– Vi ser även ett större intresse från företag som vill hyra båt och arrangera fester och middagar ombord, säger Peter Henricson, Sverigechef på Stromma. Det är tydligt att många vill träffas på riktigt och dela en upplevelse tillsammans.
Om Strömma:
Strömma Turism & Sjöfart är ett norra Europas största upplevelseföretag med verksamheter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Bergen, Stavanger, Geiranger, Ålesund, Berlin och Amsterdam.