Det här initiativet är det första av sitt slag inom branschen. Syftet med symbolen är att ge ett trovärdigt erkännande av effektiva hållbarhetsåtgärder för fler boenden över hela världen samt att ge ett transparent, konsekvent och lättförståeligt sätt att identifiera ett bredare utbud av mer hållbara boenden.
Symbolen är tillgänglig för alla typer av boenden som har implementerat en kombination av hållbara åtgärder som uppfyller de nödvändiga kriterierna, för deras specifika resmål. Symbolen är utformad för att passa många olika typer av boenden och kan anpassas till lokala förhållanden och faktorer.
Under den första fasen i lanseringen kommer symbolen för hållbara boenden och en översikt över individuella boendens hållbarhetsarbete att vara synliga för resenärer på boendesidor över hela världen, både i Booking.coms app och på webbplatsen. Därefter kommer symbolen även att börja visas bredvid boenden i sökresultaten under de kommande veckorna. Det kommer även att finnas ett filter för hållbara boenden som hjälper resenärer att hitta mer hållbara alternativ redan när de påbörjar sin sökning på Booking.com.
Ambition
Företagets ambition är att skapa ett universellt och transparent mått för hållbarhetsinformation för boenden, över hela branschen. Därmed framhäver denna första version av Booking.coms hållbarhets-symbol den första uppsättningen attribut som validerats av Travalyst Independent Advisory Group.
– Att bygga en verkligt hållbar resebransch kommer att ta tid, samordning och samlade ansträngningar, men framsteg är möjliga genom fortsatt innovation, partnersupport och samarbete inom branschen, säger Marianne Gybels, hållbarhetschef på Booking.com i ett pressmeddelande.
5 nyckelområden
Med utgångspunkt i standarderna för hållbara boenden som redan finns på plats, har Booking.com samarbetat med branschexperter, bland annat genom deras ledande roll inom Travalyst Coalition, för att identifiera en uppsättning av de mest effektiva åtgärderna inom 5 nyckelområden: avfall, energi och växthusgaser, vatten, stöd till lokalsamhället och naturskydd. Detta grundläggande ramverk är för närvarande uppdelat i ytterligare 32 specifika hållbarhetsåtgärder som boenden kan implementera. Detta omfattar allt från att ta bort toalettartiklar av engångsplast eller byta till LED-lampor, till att ha 100 % förnybara energikällor eller investera en viss procent av vinsten i lokalsamhället och bevarandeprojekt.
– Booking.com har systematiskt utvecklat, testat och förfinat denna metodik utifrån GSTC:s expertis och de globalt erkända GSTC-kriterierna och detta ger stor trovärdighet till ramverket eftersom det har utformats så omsorgsfullt, säger GSTC:s VD Randy Durand i ett pressmeddelande.