Booking.com presenterar en sammanställning över de mest tongivande resetrenderna för 2018. Företaget har kombinerat insikter från över 128 miljoner gästrecensioner med en undersökning där 19 000 resenärer från 26 länder världen över har deltagit.
Ny teknik.
Under 2018 kommer virtuella upplevelser att nå nästa nivå och resenärer kommer att använda sig av tekniken för att få större förståelse för ett resmål eller ett boende innan de bokar. Artificiell intelligens och digital teknik bidrar till att ge en bättre uppfattning om resmålet och förändrar sättet som vi förbereder, bokar och upplever resor på. Nästan en tredjedel (29 %) av de globala resenärerna säger sig inte ha något emot att en dator planerar en resa åt dem baserat på data från deras resehistorik, och för hälften (50 %) spelar det ingen roll om kontakt sker med en person eller med en dator så länge de får svar på sina frågor. Över två tredjedelar (64 %) av resenärerna säger att de vill få en förhandstitt med hjälp av virtuell verklighet innan de bokar, medan 50 % tycker att skräddarsydda förslag om resmål och aktiviteter under resan gör dem mer benägna att boka en resa. Under 2018 kommer teknik att förenkla beslut inför resan och fortsätta hjälpa oss att hitta de bästa boendena och upplevelserna.
2. Från dröm till verklighet.
Hela 45 % av resenärerna har en lista med drömresmål och majoriteten av dem (82 %) kommer att försöka bocka av ett eller flera resmål från listan under det kommande året. Längtan efter upplevelser istället för materiella ägodelar fortsätter att öka och det leder till fler fantastiska och minnesvärda resor. Resenärer har mindre tålamod och en aptit för omedelbar tillfredsställelse, och med hjälp av teknik kommer de under 2018 att fånga dagen som aldrig förr.
3. Nostalgiska resor.
Förutom nya upplevelser kommer resenärer under 2018 att återbesöka favoritresmål från barndomen. Nästa år kommer resenärer att kombinera det förflutna med framtiden och inspireras att återvända till älskade destinationer och utforska dem på helt nya sätt. En tredjedel av resenärerna (34 %) kommer år 2018 att överväga att återuppleva en semesterresa som de gjorde när de var barn.
4. Popkulturella pilgrimsresor.
Med världen för våra fötter förlitar vi oss på flera olika informationskällor för att hitta inspiration och upptäcka nya resmål. Ett sätt att hitta det resmål som passar en bäst är att fundera på sina intressen – från kultur och underhållning till mat och historia. År 2018 verkar det som om tv-serier, filmer, sport och i synnerhet sociala medier kommer att ha en stor inverkan på resor när resenärer söker inspiration i popkulturen. Att läsa bloggar eller titta på rekommendationer på Youtube kommer att inspirera över hälften (51 %) av resenärerna, och inspelningsplatser från tv-serier, filmer och musikvideor kommer att locka 36 % av resenärerna det kommande året. Drygt en femtedel (22 %) är intresserade av att åka till ett stort sportevenemang, där 43 % av dem funderar på att åka till en sommar fylld av fotboll i Ryssland.
5. Gå dig till bättre hälsa.
Trenden med hälsoresor kommer inte att tappa fart under 2018. Nästan dubbelt så många människor planerar att åka på hälsoresor under 2018 jämfört med 2017 (från en av tio under 2017 till en av fem under 2018). Resor till fots kommer att vara bland de mest populära nästa år. Att vandra är ett utmärkt sätt att upptäcka och uppleva det lokala landskapet på – 55 % av resenärerna säger att de vill åka på vandringsresor under 2018. En ny generation kommer att snöra på sig vandringskängorna.
6. Ekonomisk intuition.
Varje år blir resenärer mer och mer kunniga, speciellt när det handlar om att få ut mer av resan för pengarna. En stor andel resenärer fattar sina beslut om resor på ekonomiska grunder och under 2018 kommer den andelen att öka. Nästan hälften (47 %) kommer att ta med valutakurser i beräkningen när de planerar sina resor nästa år, och lika många (48 %) kommer att titta på resmålets ekonomiska situation innan de bestämmer sig för att resa dit. Det är goda nyheter för detaljhandeln eftersom nästan en tredjedel (30 %) av resenärerna planerar fler inköp på flygplatsernas taxfree-butiker under 2018, och en av fyra (26 %) kommer att åka på semester specifikt för att handla varor som modeartiklar eftersom det är billigare än i hemlandet.
7. Den stora kompisresan.
2018 ser ut att handla mycket om gruppresor. När resenärer blev tillfrågade vem deras resesällskap skulle bli, blev andelen med den största ökningen jämfört med 2017 de resenärer som skulle resa med en grupp vänner – från 21 % till 25 %.
Eftersom upplevelser kommer att vara viktiga under 2018 handlar det inte bara om resmålet utan även om personerna som skapar minnen tillsammans. Kompisresor är det ultimata sättet att umgås på för att komma bort från vardagsstressen och skapa djupare band med sina vänner. Världen ligger bara ett klick bort och det har aldrig varit enklare att hitta det perfekta boendet och resmålet med en grupp vänner som är ute efter äventyr. Kompisresor har även ekonomiska fördelar. Fyra av tio (42 %) säger att en semester med vänner ger dem råd att bo på boenden som de annars inte hade haft råd med.
8. Bo som en lokalbo, inte med en
År 2018 kommer semesterbostäder att vara särskilt populära – inte bara hos resenärer utan även hos ägare av semesterbostäder som funderar på att bjuda in folk att bo hemma hos dem. En av tre resenärer (33 %) säger att de föredrar att bo i en semesterbostad (hus eller lägenhet) istället för ett hotell och en av fem (21 %) kan tänka sig att hyra sin bostad via en bokningssida.
När det gäller semesterbostadens värd säger resenärer att det inte handlar om att vara på boendet hela tiden. Resenärer vill ha en lokal upplevelse och kommer att leta efter värdar med lokalkännedom. En fjärdedel (25 %) säger att det är viktigt att deras värd har stor kunskap om lokala restauranger och sevärdheter, dessutom vill resenärer ha flexibiliteten att umgås med sina värdar på sina egna villkor. Under 2018 är det viktigt för resenärer att deras värdar är tillgängliga men inte för angelägna (30 %) och en av tio (12 %) vill ha en värd som de inte behöver prata med alls.
– När tekniken utvecklas, utvecklas och förbättras även vårt sätt att resa. Det gör det möjligt för alla att planera den perfekta semestern och att enklare utforska vidare med mer tillförsikt, flexibilitet och valmöjligheter än någonsin tidigare. När förväntningar ändras och nya trender dyker upp är det spännande att se hur ny teknik kan guida och hjälpa resenärer att få den bästa upplevelsen, säger Pepijin Rijvers, Chief Marketing Officer på Booking.com.
Läs mer här.