Många företag deltar i eller håller olika typer av event. Allt från den lilla kundträffen till montern på en stor mässa. Det är ett utmärkt tillfälle att knyta nya kontakter, men också att sälja. Min uppfattning är dock att många tycker det är svårt att lyckas med försäljningen på event.
Här delar jag med mig av tips på hur du lyckas:
Välja rätt event
Innan du bestämmer dig för att delta på ett event, säkerställ att det är rätt för dig och ditt företag. Finns dina kunder där? Kommer ni att kunna räkna hem ert deltagande på eventet? Finns det alternativa sätt att nå kunderna till en lägre kostnad? Om du väljer med omsorg ökar sannolikheten kraftigt att du får bra resultat på ditt event.
Syfte och mål
För nästan allt inom försäljning uteblir framgången om du inte satt ett tydligt syfte och mål. Du ska aldrig delta på ett event om du inte kan säga varför du är där. Handlar det om att knyta kontakter eller vill du ha med ordrar hem? När syftet är satt gäller det att sätta ett mål. Till exempel hur många nya kontakter ni ska få eller hur mycket ni ska sälja för.
En ansvarig
Utse alltid en ansvarig för eventet. Den personen skall ha budget och mandat för beslut kring eventet. Är det ett stort event kan det behövas en hel arbetsgrupp, men se alltid till att det finns en ansvarig.
Planera marknadsaktiviteter
Inför ett event behöver du ha en mindre marknadsplan för eventet. Vem som ska komma? Hur får du rätt personer att komma? Även om du är med på en mässa eller ett event som anordnas av någon annan behöver du titta på hur du får dit dina potentiella kunder som ska besöka just dig.
Skapa eventet
Här handlar det om allt praktiskt med eventet. Vissa använder en extern byrå, andra använder egen personal. Det viktiga ur säljperspektiv är att allt som görs på eventet stäms av mot syftet och målet. Är syftet till exempel att göra affärer måste eventet designas för att stödja just det. Här är det annars lätt att man gör ett kul och uppskattat event men missar syftet och målet.
Utbilda personalen
Inför ett event behöver alla som skall arbeta på eventet utbildas om ert företag och era produkter. Är det extern personal med är det självklart, men se till att även er egen personal har all kunskap. Det viktigaste är dock att utbilda alla i hur de skall interagera med besökarna på ett event. Är det en mässa gäller det att man vet hur man får besökare att stanna till i er monter. Är det ett internt kundevent handlar det om hur ni minglar och möter så många personer som möjligt. Et vanligt misstag är att alla i personalen står tillsammans eller i små grupper istället för att sprida ut sig ordentligt bland gästerna. Kom också ihåg att träna kopplat till era mål, exempelvis knyta kontakter eller sälja.
Coacha personalen
Att arbeta på ett event är krävande och det krävs arbetsledning. Att den ansvarige måste finnas tillhands för att hantera praktiska frågor är självklart. Det behöver också finnas någon för att coacha och stötta de som arbetar på eventet.
Följ upp
Redan innan eventet bör en plan göras för hur uppföljningen skall gå till. Vem, när, var och hur. Uppföljningen skall självfallet vara kopplad till de mål ni vill uppnå med att vara med på eventet. Kom också ihåg att följa upp konkreta resultat, likväl som mjuka variabler, som kan användas för att bli bättre till kommande event.
Av: Patrik Nordkvist
Läs mer: Frågor eventköpare ska ställa