Christer B Jansson: Fem tips kring hur du skapar en mer säljorienterad kultur:
1, Sänd inte negativa signaler om försäljning
Du behöver se till att det är okej att sälja i din organisation. Var ärlig mot dig själv. Kallar du säljare för ”rådgivare” eller lösningsspecialister”, för att du tycker att de titlarna är mer attraktiva på din marknad? Risken är då stor att signalen du sänder till din organisation är att försäljning är något negativt – och resultatet blir därefter.
2, Säljsupporten måste göra rätt saker
Försäkra dig om att säljledningen och säljsupporten coachar dina säljare till rätt arbetssätt och resultat utifrån den fastslagna försäljningsstrategin. Ta reda på vad de gör för att underlätta för ditt säljteam att sälja, och vilka budskap de sprider. Oavsett val av försäljningsstrategi är det viktigt att den efterlevs.
3, Samma säljtänk i hela företaget
Undersök vilket inflytande andra personer i ledande befattningar, som exempelvis HR, har på försäljningsresultatet. Se till att ledningsgruppen känner till säljavdelningens prioriteringar och följer dem. Annars riskerar man att drabbas av rekryteringsavdelningar som förespråkar kandidater som är ”självgående” eller ”extroverta”, utan att först ha tagit reda på om kandidaterna faktiskt kan att sälja.
4, Se över rutinerna för rekrytering
Se över dina rekryteringsverktyg och fundera över hur väl din toppsäljare står sig i jämförelse med konkurrentens. Fångar din praxis för rekrytering och urval upp de nyckelkompetenser som krävs för att prestera som säljare hos dig? Om inte, tänk om. Ett säljhindertest är ett utmärkt verktyg för att ta reda på om en person faktiskt kommer att lyckas som säljare.
5, Backa upp din säljkår
Till personer som inte arbetar med försäljning säger vi ofta att det är som att försöka hitta ett nytt jobb varje dag. Du behöver lita på att din säljkår utför detta hårda arbete varje dag. Se det som din främsta uppgift att ge dina säljare din respekt och ditt stöd. Då kommer de att prestera än bättre.
Av: Christer B Jansson, Grundare och Vd Confident Approach
Chefstränare i Säljhinder inom Europa