För att hjälpa musiker och artister att hitta ekonomiska lösningar för sitt arbete erbjuder Creative Technology (CT) nu en pay-per-view-lösning för distribution och försäljning av biljetter till streamade konserter och evenemang.
Mikael Rickfors var den första artisten i Skandinavien att använda det nya pay-per-view-konceptet när han gav en livestreamad konsert den 5 juni i en studio i Stockholm.
– I kriser har vi två val. Ge upp eller hitta nya vägar. Det här är inte bara att hitta nya vägar för vi måste, det är också otroligt roligt! CT-teamet är en grupp superprofessionella individer; lätta att arbeta med och otroligt motiverade, säger Rickfors.
Patrik Dejve, Managing Director på CT Northern Europe, är en av initiativtagarna till det nya konceptet. Han tror att detta är en viktig pusselbit i den nuvarande situationen med social distansering.
– Vi är glada att kunna erbjuda musiker och artister en one-stop-shop för att nå sin publik och få betalt för sitt arbete. Vårt erbjudande inkluderar såväl den tekniska produktionen samt distributions- och betalningsmetoder. Jag tror att vi kommer få se mer av dessa typer av lösningar framöver, säger Dejve.
Creative Technology’s pay-per-view-koncept (PPV) inkluderar en setup på CT’s PPV-webbplats samt en professionell kameraproduktion i en studio eller på valfri plats, vilket säkerställer professionell ljud-, video- och streamingkvalitet. Interaktion som chattflöden mellan artister och publik kan läggas till för att förbättra tittarupplevelsen. Programmet kan streamas antingen live och/eller on-demand under valfri tid.